Izvorni znanstveni članak
O aspektima školske klime u osnovnim školama u Hrvatskoj
Branislava Baranović
orcid.org/0000-0001-6768-3596
; Institut za društvena istraživanja u Zagrebu
Vlatka Domović
; U~iteljski fakultet Sveu~ili{ta u Zagrebu
Marina Štibrić
; Institut za društvena istraživanja u Zagrebu
Sažetak
U ovome se tekstu autorice bave nekim aspektima školske klime, u
osnovnim školama u Hrvatskoj. Analiza se temelji na rezultatima empirijskog
istraživanja provedenoga na uzorku od 688 učitelja i nastavnika, zaposlenih u 25
osnovnih škola iz različitih regija u Hrvatskoj. Istraživanjem se nastojalo utvrditi
kako učitelji i nastavnici percipiraju školsku klimu, te postoji li razlika u učiteljskim
i nastavničkim percepcijama školske klime s obzirom na dužinu njihova
radnog staža i na radno mjesto, te postoje li razlike u školskoj klimi između škola.
Analiza podataka je pokazala da učitelji i nastavnici potvrđuju postojanje podrške
koju ravnatelji iskazuju njihovu profesionalnom razvoju te poticanju na međusobnu
suradnju. Također procjenjuju da imaju visok stupanj autonomije u osmišljavanju
i izvođenju nastave, uz malen doživljaj kontrole njihova rada. Međutim,
percepcija uključenosti i utjecaja na školu kao organizaciju, znatno je nepovoljnija,
što se prvenstveno odnosi na ograničenu mogućnost iznošenja kritičkih primjedbi
na rad škole. Faktorskom su analizom izlučene tri dimenzije školske klime
koje su nazvane “poticajna radna okolina”, “autonomija” i “otvorenost za promjene”.
Dimenzija “autonomije” diskriminirala je skupine podijeljene prema radnom
stažu i radnom mjestu. Svoju autonomiju pozitivnije su procijenili predmetni nastavnici,
osobito oni koji imaju između 6 i 15 godina radnog staža. Učiteljska percepcija
njihove niže pozicije u školi potvrdila se i niskim procjenama autonomije,
pri čemu najmanju sigurnost osjećaju učitelji s manje od 5 godina radnog staža.
Ekonomičnost manjega broja čestica potvrdila se kroz uspješno razlikovanje škola u svim trima dimenzijama školske klime. Pri izradi profila školske klime pojedinih
škola, do izražaja je došlo razlikovanje škola u dimenziji “poticajne radne okoline”.
Ovim se istraživanjem upotrijebljena modificirana Moosova skala za mjerenje
{kolske klime pokazala kao dobar analiti~ki instrument za identificiranje organizacijskih
karakteristika {kole.
Ključne riječi
školska klima; osnovne škole; učitelji razredne nastave; predmetni nastavnici; radni staž; poticajna radna okolina; autonomija; otvorenost za promjene
Hrčak ID:
93834
URI
Datum izdavanja:
17.2.2007.
Posjeta: 3.902 *