Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Svjetlo duše: figura promjene u dramama Josipa Kosora

Ivica Matičević ; Zavod za povijest hrvatske književnosti, HAZU Zagreb


Puni tekst: hrvatski pdf 176 Kb

str. 452-471

preuzimanja: 640

citiraj


Sažetak

Cilj je rada pokušati odrediti, na temelju analize izdvojenih
drama, opis mehanizma pomoću kojeg Josip Kosor izgrađuje dramski
svijet u čijem je središtu trijumf ljudske duše i pobjeda duhovne sfere
nad materijalnom. Proces duhovne obnove, dinamizam obraćenja
iz stanja grijeha i/ili zanemarivanja bližnjega u stanje priznanja,
pokajanja i iskupljenja zbog počinjenoga (ne)djela/grijeha, moguće
je opisati funkcionalnom figurom/izrazom/konceptom promjene koja
je u sintaktičkim i semantičkim aspektima bliska teološkom pojmu
duhovne preobrazbe, metanoje, odnosno sastavnicama sakramenta
pokore (priznanje, pokajanje, ispovijed, iskupljenje/odrješenje).
Četiri drame predstavljaju različite stupnjeve u konstrukciji figure
promjene, a svaka je od njih u vezi sa statusom subjekta promjene
u neposrednoj društvenoj sredini: što su grijesi subjekta spram
kolektiva veći i naglašeniji, to su i izvedba i prepoznavanje pojedinih
aspekata figure promjene izraženiji i efektniji. Izabrane drame
svjedoče kako rješenje svake situacije, unutarnje/individualne
ili izvanjske/društvene krize valja tražiti u pojedincu, u promjeni
njegovog duhovnog stanja, a ne u promjeni društvenih i političkih
odnosa. Na djelu je utopijska konstanta ekspresionizma: unutarnja
pretvorba pojedinca - krik duše - ključ je za razrješenje nagomilanih
frustracija kolektiva.

Ključne riječi

hrvatski ekspresionizam – drama; poetika ekspresionizma; Josip Kosor; Biblija i hrvatska književnost; semantika dramskog teksta; intertekstualnost

Hrčak ID:

94866

URI

https://hrcak.srce.hr/94866

Datum izdavanja:

14.1.2013.

Podaci na drugim jezicima: njemački

Posjeta: 1.425 *