Filozofska istraživanja, Vol. 31 No. 3, 2011.
Izvorni znanstveni članak
Vasubandhu o dharmičkoj ontologiji buddhističke škole sarvāstivāda-vaibhāṣika (Abhidharmakośa 5. 25–26 i Bhāṣya)
Goran Kardaš
orcid.org/0000-0003-1695-1559
; Sveučilište u Zagrebu, Filozofski fakultet, Zagreb, Hrvatska
Sažetak
U članku se istražuje osnovna linija argumentacije buddhističke škole sarvāstivādavaibhāṣika u prilog obrani njihove osnovne ontološke teze o egzistentnosti dharmi kroz sva tri vremenska razdoblja (traikālyavāda) onako kako ju je izložio Vasubandhu u svome djelu Abhidharmakośabhāṣya (5. 25–26). U uvodnome dijelu daje se kratki prikaz nekih prijepora u pogledu podrijetla te buddhističke škole kao i njihovog tekstovnoga korpusa. Nakon toga slijedi istraživanje Vasubandhuova izvješća o specifičnostima dharmičke ontologije te škole kao što su problemi dharmičke »funkcionalnosti« (kāritra), njihove kauzalne djelotvornosti i problema »prijelaza« atemporalnih dharmi (dravya-dharma) u područje realnog oblikovanja iskustva (kāritra-dharma). U završnom osvrtu se pokušava pokazati da se opća promjena filozofijske perspektive u razdoblju postkanonske abhidharme (od »kako« dharmi na »što« dharmi) najradikalnije ostvarila u buddhističkoj školi sarvāstivāda-vaibhāṣika koja je bila prisiljena raznovrsnim teorijskim konstruktima pomiriti svoje shvaćanje dharmi kao »atemporalnih« konstituensa iskustva (dravya-, svabhāva-dharma) s općom buddhističkom postavkom o netrajnosti i nesupstancijalnosti svih fenomena (iskustva).
Ključne riječi
buddhizam; ontologija; abhidharma; dharma; kāritra; sarvāstivāda-vaibhāṣika; Vasubandhu
Hrčak ID:
75356
URI
Datum izdavanja:
22.11.2011.
Posjeta: 2.318 *