Biblijski pogledi, Vol. 9 No. 1-2, 2001.
Pregledni rad
Nauk o čovjeku
Aecio E. Cairus
; Adventist International Institute of Advanced Studies, Silang, Filipini
Sažetak
Premda riječ "teologija" doslovce znači "rasprava ili studija o Bogu", čovjek je jedan od njezinih najvažnijih predmeta. Bog se otkrio kao Otac ljudskog roda (Mt 6,9), preko Sina koji se ne stidi nazvati ljudska bića svojom braćom i sestrama (Heb 2,11) i Duha koji uzima ljude za svoje prebivalište (1 Kor 6,19).
Premda nisu osjećali zbunjenost i očaj koji tako često nalazimo kod filozofa, biblijski pisci ipak postavljaju pitanja: Što je čovjek? i: Tko sam ja? Biblija ova pitanja smješta u okvir poštovanja prema Božjim djelima (Ps 8,5) i Njegove sućuti prema čovječanstvu (Job 7,17), zahvalnosti potaknute Njegovim milosrđem (2 Sam 7,18; Ps 144,3) i skrušenosti pred veličinom zadaće koju je On povjerio (Izl 3,11). Tako i mi trebamo postupiti.
Teološka antropologija (proučavanje čovjeka s biblijskog gledišta) obično se proučava u vezi s kozmologijom (koja se bavi stvorenim svemirom), protologijom (iskonskim stanjem svijeta), hamartiologijom (potpuno drugačijim stanjem koje je uzrokovao grijeh) i eshatologijom (naukom o posljednjim događajima).
To je ispravno jer stvari zahtijevaju razmatranje u njihovom prirodnom kontekstu (otuda i veza s kozmologijom). Premda je ova povezanost danas zamračena posljedicama grijeha, podrijetlo bića i njegova sudbina otkrivaju njegovu narav. Tako se narav ljudskih bića otkriva u njihovom stvaranju (protologiji) i u budućem stanju (eshatologiji).
U ovom je eseju pojam "čovjek" uporabljen u generičkom smislu što ga nalazimo u Postanku 1,27, a odnosi se podjednako na muškarce i žene.
Ključne riječi
Nauk-o-čovjeku; teološka-antropologija; protologija; hamartiologija
Hrčak ID:
99738
URI
Datum izdavanja:
10.12.2001.
Posjeta: 4.396 *