Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Sadržajno i vremensko određenje pouke u nastavi početnog čitanja i pisanja na hrvatskom jeziku

Ante Bežen ; Faculty of Teacher Education, University of Zagreb
Vesna Budinski ; Faculty of Teacher Education, University of Zagreb


Puni tekst: engleski pdf 748 Kb

str. 25-39

preuzimanja: 406

citiraj

Puni tekst: hrvatski pdf 748 Kb

str. 25-39

preuzimanja: 653

citiraj


Sažetak

Odgojno-obrazovno metodički čin u nastavi početnog čitanja i pisanja proces je koji se sastoji od sadržajno i vremenski određenih i povezanih segmenata pouke. Bitno je određen suodnosom polaznika koji uči, sadržaja koji polaznik uči i njegove odgojno-obrazovne svrhe, poučavatelja koji organizira poučavanje te vodi do svrhe čina, vremena trajanja čina i sustava metodičke provedbe kojim se čin ostvaruje (Bežen, 2008). Sadržaj, pouka i učenje ostvaruju se jezičnim djelatnostima u međudjelovanju. Jezične djelatnosti podrazumijevaju jezično primanje i jezičnu proizvodnju. „Primanje uključuje razumijevanje govora (slušanje), razumijevanje pisanoga teksta (čitanje), razumijevanje jezika, geste i mimike (gledanje). Proizvodnja uključuje zvučno oblikovanje (govorenje), pismovno oblikovanje (pisanje), pokretno oblikovanje (znakovanje)“ (Jelaska, 2007, str. 34 ). Metodički čin početnog čitanja i pisanja ostvaruje se, u Republici Hrvatskoj, u vremenskoj dimenziji od jedne školske godine. Početno čitanje i pisanje slovenskoga jezika u Sloveniji uči se u prvom obrazovnom ciklusu, a vremenski obuhvaća dvije školske godine.
Istraživanje je provedeno u lipnju 2012. godine na prigodnom uzorku učitelja u zvanju mentora i savjetnika (N=354). Hi kvadrat testom provjerilo se postoji li razlika u postotku učitelja koji misle da je prikladna vremenska dimenzija poučavanja početnog čitanja i pisanja jedna školska godina i onih koji misle da su to dvije školske godine. Postoji statistički značajna razlika u učestalosti poučavanja učenika u nastavnim situacijama, a dokazana je Friedmanovim testom. Wilcoxonovi su testovi pokazali u kojem smjeru idu razlike među pojedinim parovima nastavnih situacija. Istim su se testovima provjerile razlike u učestalosti primjene metodičkih postupaka.

Ključne riječi

metodički čin, početno čitanje i pisanje, vremenska dimenzija pouke

Hrčak ID:

106521

URI

https://hrcak.srce.hr/106521

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 2.243 *