Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.5673/sip.51.3.7
Vrijednosni okvir društvenih percepcija znanosti
Branka Golub
orcid.org/0000-0002-3793-8460
; Institut za društvena istraživanja u Zagrebu, Hrvatska
Nikola Petrović
orcid.org/0000-0002-0308-521X
; Institut za društvena istraživanja u Zagrebu, Hrvatska
Sažetak
Ovaj rad predstavlja komparaciju vrijednosnih orijentacija hrvatskog društva i
njegovu (javnu) sliku spoznajnih mogućnosti i društvene uloge znanosti u rješavanju
društvenih i svekolikih drugih problema i izazova čovjekove egzistencije. Temelji se
na iskazima ispitanika koji su predstavljali reprezentativni uzorak punoljetnoga hrvatskog
stanovništva (2220) anketiranih 2004. godine. Metodološko uporište za izbor čestica
vezanih uz percepciju znanosti bila su istraživanja američke agencije za znanost
(National Science Foundation) o društvenim učincima znanosti te britansko-bugarska
studija o spoznajnoj naravi znanosti. Skale vrijednosnih orijentacija konstruirane su
na temelju faktoriziranih čestica iz upitnika primarnom komponentnom analizom s
varimax rotacijom.
Dobivena slika znanosti u najširoj hrvatskoj javnosti bila je satkana od triju međusobno
prožetih i istovremeno suprotstavljenih viđenja znanosti. Suživot optimističkog,
skeptičnog i konzervativnog pogleda na znanost promatrali smo u okrilju društvenog
vrijednosnog sustava u kojemu su visoko kotirale dvije tradicionalne vrednote:
etatizam i patriotizam; nešto niže - vrednote ekonomskog i političkog liberalizma, a
najniže vrednote etnocentrizma, patrijarhalizma i autoritarizma. U sučeljavanju općega
vrijednosnog sustava s vrijednosnim prosuđivanjima znanosti prepoznati su nešto
dublji korijeni znanstvenog konzervativizma u tradicionalnim ili retradicionaliziranim
vrednotama, dok je prevladavajući optimistički stav prema znanosti ostao vrijednosno
mnogo neodređeniji. On se nešto značajnije vezivao tek uz vrednote liberalizma.
Ključne riječi
vrijednosne orijentacije; društvene percepcije znanosti; javna slika znanosti; vrijednosni okvir društvenih percepcija znanosti
Hrčak ID:
115077
URI
Datum izdavanja:
3.2.2014.
Posjeta: 2.557 *