Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Emocije i afektivni stilovi u nastavi

Nenad Suzić ; Filozofski fakultet Univerziteta u Banjoj Luci, Bosna i Hercegovina


Puni tekst: hrvatski pdf 891 Kb

str. 153-163

preuzimanja: 2.796

citiraj

Puni tekst: engleski pdf 733 Kb

str. 164-164

preuzimanja: 273

citiraj

Puni tekst: njemački pdf 734 Kb

str. 165-165

preuzimanja: 276

citiraj


Sažetak

U radu se razmatra odnos triju varijabli: afektivnih stilova, emocija učenika i efikasnosti nastave. Afektivni stil je nova sintagma u našoj i svjetskoj literaturi. Riječ je o tri načina emocionalnog reagiranja: a) afektivna impulzivnost, b) uravnoteženost i c) afektivna inhibiranost. Autor je istraživanjem utvrdio da uravnoteženost unaprijed određuje pozitivne emocije u nastavi, a afektivna inhibiranost negativne. To su pokazali rezultati multiple regresije. Istraživanjem je dokazano i da intenzitet nastave smanjuje pozitivne i pojačava negativne emocije, dok kraj nastavnih sati daje suprotne rezultate. Emocije su snimljene tehnikom “punktiranja emocija”. Naime, putem “termometra emocija” učenici su na početku, u sredini i na kraju sata precrtali stupanj na termometru emocija za svoje četiri emocije: sreću, tugu, strah i zadovoljstvo. Na taj su način emocije snimane tijekom nastave, a njihov stupanj doveden u vezu s efikasnošću sata, koja je snimana instrumentom Efx, kojim se u učionici mjeri intenzitet i kvaliteta aktivnosti učenika i nastavnika. Nastavni su sati nakon promatranja razvrstani na: a) nisko efikasne, b) slabo efikasne, c) efikasne i d) vrlo efikasne. Najviši stupanj emocija je na slabo efikasnim nastavnim satima (b). Uzrok tomu vjerojatno je tradicionalizam nastave, gdje kognitivna koncentracija koja prati visoko učinkovite sate smanjuje pozitivne emocije, dok smanjenje nastavnikovih zahtjeva rezultira opuštenošću i jačanjem pozitivnih emocije. Ovaj je rad iznimno važan zbog toga što eksplicira niz novih ideja za daljnja istraživanja.

Ključne riječi

afektivni stil; emocije; akademsko oklijevanje; efikasnost nastave; punktiranje emocija; termometar emocija

Hrčak ID:

118194

URI

https://hrcak.srce.hr/118194

Datum izdavanja:

23.12.2008.

Podaci na drugim jezicima: engleski njemački

Posjeta: 6.113 *