Prethodno priopćenje
FRANJO MARČETIN, PERUNOVA EPIKLEZA
Đuro Franković
; Pečuh
Sažetak
U mitologiji slavenskih i baltičkih naroda pojavljuje se gromovnik Perun (Perkunas) i njegov suparnik Veles ili Volos (Velnias), bog stada – što je nastavak drevne indoeuropske tradicije u kojoj se "onaj svijet" zamišlja kao jedan veliki pašnjak – ili "zmijski skot", te oni u slavenskom i baltičkom „panteonu“ zauzimaju ključnu ulogu. Stalno se sukobljavaju, i to s razlogom; naime, Veles kada napušta svoj prostor (dno ili korijenje drveta, nizine) postaje opasan za svoga protivnika, poglavito za ljudsku zajednicu. Međutim, u svom prostoru nije opasan.
Perunovo ubojito oružje jest grom ili sjekira (u pučkoj tradiciji vjeruje se kako grom kad udari u zemlju za izvjesno vrijeme izađe na površinu; jednako tako, kamenite sjekire iz kamenog doba smatraju se gromom).
No, s vremenom je gornji sloj slavenske poganske religije razbijen te Perunovu ulogu preuzimaju sv. Ilija, sv. Mihael, donekle i sv. Petar i sv. Juraj, dok Velesovu sv. Nikola.
U ovome radu želimo naglasiti kako smo na rubu hrvatskog povijesnog i kulturnog prostora naišli na još jednu moguću Perunovu epiklezu u osobi Franje Marčetina u podravskim Martincima (Felsőszentmárton), nedaleko Szigetvára.
Ključne riječi
mitologija; epikleza; Perun – Veles; Franjo Marčetin; zmije-žene, vrag; arbor mundi – vrba, hrast; sjekira, raskomadanje; cikličnost; borba
Hrčak ID:
119572
URI
Datum izdavanja:
30.12.2013.
Posjeta: 2.112 *