Izvorni znanstveni članak
Sveučilište kao okruženje akademskog stvaranja
Tomas Kačerauskas
; Vilnius Gediminas Technical University, Department of Philosophy and Political Theory, Vilnius, Lithuania
Sažetak
Tekst razmatra sveučilište kao okruženje znanstvene komunikacije i akademskog stvaranja. Prema autoru, sveučilište kao okruženje stvara znanstvenika ili znanstvenicu, koji zauzvrat stvara njegovo ili njezino sveučilište. Ove aktivne i pasivne strane mogu mijenjati njihove uloge pri potrazi za određenim identitetom kako u pogledu pojedinca tako i njegove ili njezine zajednice. U svom je početku ideja sveučilišta pokrivala na paradoksalan način orijentaciju prema različitim duhovnim područjima ujedinjenima u jedno znanstveno (filozofsko) polje kao i podjelu znanstvenoga tijela na egzistencijalne dijelove s posebnom komunikacijom. Nakon uklanjanja filozofskih temelja, onemogućen je ne samo sporazum nego i bilo kakav spor između fakulteta zbog različitih objekata istraživanja i različitih znanstvenih načina toga istraživanja. Nakon Humboldtovih reformi sveučilište postaje čvor kreativne komunikacije između pojedinca koji se treba formirati i društva koje treba stvoriti. Prema autoru, zahtjev za univerzalnošću je oblik bijega od smrtnosti kako na individualnoj razini tako i na razini znanstvene zajednice na sveučilištu. Analizirajući slučaj Sveučilišta u Vilniusu, autor tvrdi da su pozornost usmjerena prema regionalnoj kulturi i cilj buđenja nacionalne kreativnosti inspirirani isusovačkim univerzalističkim težnjama, budući da se mogu promatrati kao zaobilazni put do univerzalne znanosti i religije. Iako je znanost služila religijskim univerzalističkim ciljevima u slučaju isusovačkog djelovanja, upravo je religija na određenom području usmjeravala znanost prema sociokulturnim istraživanjima. Prema autoru, upravo je religija u isusovačkom djelovanju služila znanstvenoj diferencijaciji i demarkaciji od metafizičkih spekulacija bez kulturnih regija.
Ključne riječi
ideja sveučilišta; znanstvena komunikacija; akademsko stvaranje; povijesni fenomen; individualni i društveni identitet; kreativno okružje; egzistencijalne težnje
Hrčak ID:
120137
URI
Datum izdavanja:
17.2.2014.
Posjeta: 1.981 *