Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Ovladanost vrstama rečenica na kraju predškolske dobi

Ivona Radić Tatar ; Poliklinika za rehabilitaciju slušanja i govora SUVAG


Puni tekst: hrvatski pdf 222 Kb

str. 165-188

preuzimanja: 2.753

citiraj


Sažetak

Sintaksa se najintenzivnije razvija u predškolskomu razdoblju, i to između treće i pete godine, kada djeca počinju proizvoditi složene rečenične strukture. Većina petogodišnjaka uspješno proizvodi različite vrste složenih rečenica, nezavisnih i zavisnih. Sintaktički se razvoj nastavlja i tijekom školovanja, čak i u adolescentskoj i odrasloj dobi, no mnogo sporije. Svrha je ovoga rada istražiti vrste rečenica koje rabe djeca urednoga jezičnoga razvoja prilikom pripovijedanja u razdoblju neposredno pred ulazak u osnovnu školu, što je dosada bilo samo djelomično istraživano u hrvatskome jeziku. Istraživanjem je bilo obuhvaćeno petnaestero predškolaraca od 6,01 do 7,05 godina. Njihova je ovladanost vrstama rečenica ispitana pomoću slikovnice `Frog, where are you?' (Mayer 1969), koja predstavlja visoko strukturirani poticaj za ispitivanje pripovijedanja. Rezultati su pokazali da predškolarci proizvode različite rečenične strukture uz visoki stupanj gramatičnosti. Najčešće proizvode složene rečenice, i to uglavnom nezavisno složene rečenice, potom višestruko složene rečenica, a najmanje zavisno složene, među njima najčešće objektne. Od nezavisno složenih rečenica djeca proizvode samo sastavne i suprotne rečenice te rečenični niz. Najrjeđe proizvode neoglagoljene ili eliptične rečenice.

Ključne riječi

sintaksa; vrste rečenica; pripovijedanje; hrvatski jezik; predškolska djeca

Hrčak ID:

130039

URI

https://hrcak.srce.hr/130039

Datum izdavanja:

23.12.2013.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 4.533 *