Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

NASILJE MEĐU VRŠNJACIMA: ULOGA BRANITELJA ŽRTAVA, POMOĆNIKA I PRISTAŠA POČINITELJA NASILJA TE PASIVNIH PROMATRAČA

Vesna Bilić ; Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 285 Kb

str. 193-209

preuzimanja: 2.175

citiraj


Sažetak

U ovom se radu raspravlja o ulogama angažiranih, neangažiranih i indiferentnih svjedoka viktimizacije u realnom i virtualnom svijetu te čimbenicima koji ih potiču na različite reakcije u situacijama nasilja.
Branitelji žrtava ponašaju se prosocijalno, žele razriješiti sukob, umanjiti ili zaustaviti nasilje, a pokazuju visoku razinu empatije, samoučinkovitosti, osobne odgovornosti, manje od ostalih vršnjaka ignoriraju moralna pitanja, skloni su toleriranju različitosti te imaju negativne stavovi prema nasilju.
Među razlozima pružanja aktivne (pomoćnici i pristaše) ili pasivne podrške počiniteljima nasilja analizira se odnos prema žrtvi i počinitelju, vršnjački pritisak i interakcije (zaslijepljenost, vršnjačka zaraza, deindividualizacija, gubitak osobne i socijalne kontrole), moralno distanciranje i pozitivni stavovi prema nasilju.
Neangažirani promatrači najbrojnija su skupina djece koja sa sigurne fizičke ili digitalne udaljenosti promatraju nasilje i prema njemu se odnose ravnodušno, najčešće zbog egoističnih motiva, pluralističkog neznanja, straha od vrednovanja, difuzije odgovornosti ili pomicanja odgovornosti na višu razinu.
U zaključku se predlaže da se školski preventivni programi usredotoče na očevidce te posvete pozornost podizanju svijesti o ulozi koju oni imaju u podržavanju ili smanjivanju nasilja, njihovoj edukaciji i osnaživanju kako bi od promatrača postali konstruktivni branitelji .

Ključne riječi

nasilje u školama; branitelji žrtava; promatrači; pristaše; prevencija nasilja

Hrčak ID:

131981

URI

https://hrcak.srce.hr/131981

Datum izdavanja:

12.12.2013.

Podaci na drugim jezicima: engleski njemački

Posjeta: 4.496 *