Izvorni znanstveni članak
Razumijevanje koncepata u fizičkim jednadžbama
Nataša Erceg
orcid.org/0000-0003-3308-1372
; Odjel za fiziku Sveučilišta u Rijeci
Ivica Aviani
; Institut za fiziku, Zagreb, Prirodoslovno-matematički fakultet Sveučilišta u Splitu, Split
Sažetak
U cilju pronalaženja učinkovitih metoda za nastavu fizike istraživali smo kakve su učeničke i studentske sposobnosti rješavanja netradicionalnog problema iz kinematike. U istraživanju je sudjelovalo ukupno 276 srednjoškolskih učenika i studenata fizike. Radi stjecanja
uvida u okružje u kojem učenici stječu svoja znanja, analizirali smo 16 nastavnih materijala iz fizike s ciljem utvrđivanja zastupljenosti netradicionalnih problema u njima, a 48 srednjoškolskih nastavnika smo pitali kako očekuju da bi na postavljena pitanja u zadatku
odgovorila većina njihovih učenika. Pred učenike i studente postavili smo problem s pitanjima otvorenog tipa, a nastavnicima smo dali upitnik zatvorenog tipa sastavljen iz odgovora učenika i studenata. Rezultati pokazuju postojanje povezanosti kurikuluma i stupnja obrazovanja s rješivosti zadatka. Međutim, pojedini ispitanici daju netočne odgovore na jednostavna konceptualna pitanja iako točno odgovaraju na pitanje koje zahtijeva matematičke vještine. Nastavnici značajno precjenjuju točnost učeničkih odgovora. Analiza
udžbenika i ostalih nastavnih sredstava iz fizike pokazuje da su tradicionalni problemi većinski zastupljeni s tim da nismo našli probleme tipa kojeg smo koristili u istraživanju. To dijelom objašnjava rezultate ispitivanja. Pretpostavljamo da bi se uvođenjem netradicionalnih problema u nastavu fizike sposobnosti matematičkog
korištenja i konceptualnog razumijevanja fizičkih jednadžbi mogle razvijati usporedno. U tom smislu planiramo buduća istraživanja koja će se temeljiti na provedenoj studiji.
Ključne riječi
fizičke jednadžbe; konceptualno razumijevanje; kurikulum; učeničko /studentsko rješavanje problema; udžbenici fizike
Hrčak ID:
138785
URI
Datum izdavanja:
15.1.2013.
Posjeta: 3.013 *