Skoči na glavni sadržaj

Pregledni rad

Djelotvorne strategije u poučavanju učenika s problemima u ponašanju

Dejana Bouillet ; Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu


Puni tekst: hrvatski pdf 302 Kb

str. 103-130

preuzimanja: 1.294

citiraj


Sažetak

Poznato je da je stjecanje akademskih vještina presudno za obrazovanje svih učenika, pa i za one s problemima u ponašanju. Potonja skupina učenika, međutim, u pravilu ima probleme u razvijanju prijateljstava, s uspostavljanjem zadovoljavajućih vršnjačkih odnosa, u komunikaciji s roditeljima, učiteljima i drugim odraslim osobama. Zbog nepostojanja djelotvornih strategija koje bi tim učenicima pomogle u prepoznavanju i obuzdavanju problema u ponaša- nju, često im je teško postići uspjeh. Štoviše, autori se slažu da su akademska postignuća i socijalno ponašanje međusobno recipročno povezani, pri čemu neuspjesi u jednom području vode problemima u drugom području (Kauff-man, 2001.). Na primjer, Stevans i Lingo (2005.) pišu o ozbiljnim kvantitativnim pokazateljima koji ukazuju na znatne razlike u problemima obrazovanja učenika koji manifestiraju i onih koji ne manifestiraju probleme u ponašanju. Stoga ne iznenađuje da mnogi autori naglašavaju važnost korištenja znan- stveno dokazanih strategija poučavanja u svim područjima obrazovanja ove osjetljive skupine učenika. Sukladno tome, razvijene su i evaluirane različite intervencije čija je svrha preusmjeravanje problema u ponašanju i teškoća u učenju tih učenika. One se kreću na kontinuumu od specifičnih obrazovnih intervencija (npr. mnemotehničke strategije) do širih strategija poučavanja (npr. suradničko učenje, vršnjačka pomoć, prilagodba kurikuluma i dr.). Niesyn (2009.) naglašava kako je važno da strategije poučavanja učenika s problemima u ponašanju budu jednostavne za primjenu, da ne iziskuju previše vremena učitelja, da budu pozitivno usmjerene, da ih učitelji doživljavaju kao djelotvorne i da su kompatibilne okruženju u kojem se odvijaju. S time u vezi, namjera je ovog rada dati pregled empirički provjerenih strategija poučavanja koje učitelji mogu primijeniti u svakodnevnoj interakciji s učenicima s problemima u ponašanju. Prikaz obuhvaća pregled literature koja se odnosi na istraživanja djelotvornih strategija u poučavanju učenika s problemima u ponašanju, u cilju prepoznavanja ključnih elemenata učinkovitog procesa njihova obrazovanja i definiranja uloge učitelja u tom procesu.

Ključne riječi

učenici s problemima u ponašanju; učitelji; obrazovanje; djelotvorne intervencije (strategije poučavanja)

Hrčak ID:

138787

URI

https://hrcak.srce.hr/138787

Datum izdavanja:

15.1.2013.

Posjeta: 2.730 *