Pregledni rad
Glazba i glazbeno obrazovanje u starom i srednjem vijeku
Vesna Svalina
; Učiteljski fakultet u Osijeku, Sveučilište J.J. Strossmayera u Osijeku
Ladislav Bognar
; Učiteljski fakultet u Osijeku, Sveučilište J.J. Strossmayera u Osijeku
Sažetak
Ovim radom želimo načiniti pregled najranijih pristupa glazbi i shvaćanju njenog značenja u odgoju i obrazovanju, ali i društvenom životu uopće. U drevnim civilizacijama kao što je kineska ili sumerska kao i kasnije egipatska pridaju značenje glazbi. Tako filozof Konfucije smatra da glazba uzdiže ljudsko srce i da ona predstavlja izražavanje osjećaja, ali je odraz i društva u kojem nastaje. U antičkoj Grčkoj glazba je posebno uvažavana i smatrana sastavnim dijelom odgoja i obrazovanja. Dvije grčke državice Sparta i Atena imale su različit pristup glazbi. Dok u Ateni u glazbi vide snažno sredstvo ljudskog razvoja i da bavljenje glazbom čini čovjeka boljim i plemenitijim, u Sparti glazbu vide kao sredstvo razvijanja borbenog duha i pripremanju vojnika. Nasuprot tome rimsko razdoblje predstavlja vrijeme u kojem se glazbi pridavalo sporedno značenje. Ona je korištena kao popratna pojava gozbama i državnim svečanostima, a njome su se uglavnom bavili robovi. Kada se i govorilo o glazbi u funkciji odgoja i obrazovanja, onda se jedino razmišljalo koliko ona može pomoći u razvoju govorništva čemu se pridavala posebna pažnja. Srednjevjekovno razdoblje pak glazbi pridaje posebno značenje i to je razdoblje bilo značajno za razvoj glazbe uopće, ali i za načine poučavanja glazbe. Glazba je prvenstveno korištena za potrebe crkvenih obreda u kojima je glazba imala vidno mjesto. No glazba je prisutna i na dvorovima, a za vrijeme nekih vladara bila je i posebno njegovana. Pojavom trubadura glazba se spaja s poezijom, a javlja se i interes za narodnu glazbu koja je egzistirala izvan crkvenog i dvorskog života. Za razvoj glazbene pedagogije posebno je značajno stvaranje solmizacije koja se zadržala do danas.
Ključne riječi
glazba; odgoj i obrazovanje; stari vijek; srednji vijek; društvena uloga; način učenja glazbe
Hrčak ID:
138794
URI
Datum izdavanja:
15.1.2013.
Posjeta: 4.715 *