Izvorni znanstveni članak
Povezanost komponenti samoregulacije učenja sa školskim uspjehom i zadovoljstvom školom kod učenika osnovnoškolske dobi
Anela Nikčević-Milković
orcid.org/0000-0001-6216-456X
; Sveučilište u Zadru Odjel za nast. studije, Gospić
Ana Jerković
orcid.org/0000-0002-6292-4124
; OŠ Doktora. J. Turića, Gospić
Elvira Biljan
orcid.org/0000-0002-2280-3926
; OŠ K.Š. Đalskog, Donja Zelina
Sažetak
Svrha rada bila je ispitati razlike u nekim komponentama samoregulacije učenja (strategije učenja, samoefikasnost, samopoštovanje) s obzirom na dob i rod, povezanost tih komponenata sa školskim ocjenama i zadovoljstvom školom te ispitati koliko navedene komponente samoregulacije učenja mogu predvidjeti objektivni školski uspjeh učenika (izražen školskim ocjenama) i zadovoljstvo školom. Istraživanje je provedeno na 178 učenika 5. i 8. razreda jedne osnovne škole. Rezultati istraživanja pokazuju da postoji značajna razlika u samoregulaciji učenja s obzirom na dob učenika. Učenici srednje osnovnoškolske dobi (razvojnog perioda srednjeg djetinjstva) statistički značajno više koriste strategije dubinskog i površinskog procesiranja informacija u odnosu na učenike starije osnovnoškolske dobi (razvojnog perioda rane adolescencije ili puberteta) koji značajno više koriste strategije samohendikepiranja. Socijalna, akademska i emocionalna samoefikasnost je značajno viša kod učenika srednje osnovnoškolske dobi u odnosu na učenike starije osnovnoškolske dobi. Samopoštovanje je značajno više kod učenika starije osnovnoškolske dobi u odnosu na učenike srednje osnovnoškolske dobi te kod učenica u odnosu na učenike, koje pokazuju i značajno bolji objektivni školski uspjeh i veće zadovoljstvo školom. Kod učenika srednje osnovnoškolske dobi samopoštovanje i samoefikasnost su značajni prediktori objektivnog školskog uspjeha i zadovoljstva školom kao kriterija, dok je kod učenika starije osnovnoškolske dobi značajan negativan prediktor strategija učenja za kriterij zadovoljstva školom. Za razvoj samoregulacije učenja kod učenika vrlo su važni njihovi nastavnici koji bi uz pomoć stručnih suradnika u školama trebali znati kako učenike poučavati vještinama samoregulacije. O ovim vještinama svi budući nastavnici bi trebali biti poučavani u okviru svoje visokoškolske naobrazbe.
Ključne riječi
samoregulacija učenja; strategije učenja; samoefikasnost; samopoštovanje; objektivan školski uspjeh učenika; zadovoljstvo školom
Hrčak ID:
138857
URI
Datum izdavanja:
15.10.2014.
Posjeta: 4.987 *