Socijalna psihijatrija, Vol. 41 No. 4, 2013.
Izvorni znanstveni članak
EMOCIONALNE TEŠKOĆE ADOLESCENTICA NAKON TRANZICIJE U SREDNJU ŠKOLU
Zlatka Kozjak Mikić
orcid.org/0000-0001-6187-6960
; Zdravstveno učilište
Nataša Jokić-Begić
orcid.org/0000-0003-2597-535X
; Filozofski fakultet u Zagrebu, Odsjek za psihologiju, Zagreb, Hrvatska
Sažetak
Cilj istraživanja bio je provjeriti postavke Lazarusovog modela stresa u specifičnom psihosocijalnom kontekstu nakon
tranzicije učenica u srednju školu. Istražena je povezanost emocionalnih teškoća sa strategijama suočavanja, samoefikasnošću
i vrstom škole, te smjer i intenzitet njihova doprinosa. U prvom mjerenju ovog longitudinalnog istraživanja
bilo je uključeno 216 sudionica, u drugome 206, a u trećemu 168. Korišteni su: CORE-YP (Twigg i sur., 2009), Ljetvica
suočavanja sa stresom za djecu i adolescente (Vulić-Prtorić, 2002), te Upitnik samoefikasnosti za djecu i adolescente (Muris,
2001, prijevod Vulić-Prtorić i Sorić, 2006). Rezultati su obrađeni hijerarhijskim regresijskim analizama. Izraženosti
emocionalnih teškoća pri kraju prvog i pri kraju četvrtog razreda doprinosi korištenje strategija suočavanja usmjerenih
na emocije (Emocionalna reaktivnost i Izbjegavanje) i niska emocionalna samoefikasnost pri početku prvog razreda
srednje škole. Vrsta školskog programa nije se pokazala značajnim prediktorom izraženosti emocionalnih teškoća pri
kraju prvog i četvrtog razreda. Rezultati potvrđuju primjenjivost Lazarusovog modela stresa u ovome kontekstu, a osim
toga ukazuju na potrebu razvoja i implementiranje preventivnih programa za razvoj adekvatnih strategija suočavanja
tijekom razdoblja prilagodbe na novi školski kontekst.
Ključne riječi
emocionalne teškoće; tranzicija u srednju školu; adolescentice
Hrčak ID:
157158
URI
Datum izdavanja:
16.12.2013.
Posjeta: 1.842 *