Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.15516/cje.v18i0.2165
Stavovi razrednih učitelja o poteškoćama u provedbi nastave tjelesne i zdravstvene kulture
Mara Šumanović
; Faculty of Education, J. J. Strossmayer University in Osijek
Zvonimir Tomac
; Faculty of Education, J. J. Strossmayer University in Osijek
Melita Košutić
; Faculty of Education, J. J. Strossmayer University in Osijek
Sažetak
Cilj rada bio je procijeniti stavove razrednih učitelja o poteškoćama u provedbi nastave tjelesne i zdravstvene kulture i prijedloge za promjene. Istraživanje je provedeno na uzorku od 201 učitelja razredne nastave Osječko-baranjske županije Republike Hrvatske. Konstruirana su dva upitnika. Prvi je s 12 čestica procijenio stavove razrednih učitelja o uvjetima rada i njihovim kompetencijama kao mogućim uzrocima poteškoća u provedbi nastave Tjelesne i zdravstvene kulture u nižim razredima osnovne škole. Drugim su upitnikom s 8 čestica procijenjene poželjne promjene u uvjetima rada i kompetencijama učitelja. Analizirani su osnovni deskriptivni parametri (aritmetička sredina, modalne vrijednosti i standardna devijacija) i postotci odgovora. Utvrđena je povezanost između čestica svakog upitnika s pomoću Pearsonova koeficijenta korelacije uz razinu statističke značajnosti od p=0,05. Rezultati istraživanja ukazuju na raznolike stavove razrednih učitelja koji su najviše uvjetovani razinama njihova stručnoga obrazovanja i sportskog iskustva. Učitelji smatraju da su loši materijalni uvjeti i nizak društveni status predmeta najveće poteškoće u procjeni uvjeta rada. Njihove kineziološke kompetencije razlog su poteškoćama najviše izraženim u radu s djecom oštećena zdravlja i strahu od ozljeđivanja učenika na nastavi. Dodatne su poteškoće složeni način programiranja i vrednovanja u predmetu. Status razrednih učitelja koji nije na zadovoljavajućoj razini, slabiji materijalni uvjeti u školama i nezadovoljavajući društveni status predmeta TZK nisu adekvatan poticaj učiteljima za poboljšanje kvalitete provedbe nastave i postizanje optimalnih efekata u tom odgojno-obrazovnom području. Učitelji predlažu poboljšanje materijalnih uvjeta rada i osiguranje svakodnevne tjelesne aktivnosti učenika u školi. Nadalje, predlažu kvalitetniju temeljnu izobrazbu učitelja i stručne seminare s više kinezioloških tema kako bi se poboljšale njihove kompetencije, promijenili stavovi prema predmetu te povećala motivacija učitelja za uspješniju provedbu nastave Tjelesne i zdravstvene kulture.
Ključne riječi
kompetencije učitelja; osnovna škola; programiranje; promjene; uvjeti rada; vrednovanje
Hrčak ID:
164750
URI
Datum izdavanja:
30.5.2016.
Posjeta: 2.657 *