Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Sociolingvistički pogled na jezik čitanaka u 80-im godinama 20. stoljeća

Lidija Bakota ; Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti, Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku


Puni tekst: hrvatski pdf 604 Kb

preuzimanja: 1.104

citiraj

Puni tekst: engleski pdf 474 Kb

str. 28-52

preuzimanja: 614

citiraj


Sažetak

Jezik je bitna odrednica identiteta nekoga naroda. U jeziku, ponajprije u njegovu leksičkome sloju, zrcale se društveno-povijesne promjene jednoga naroda.To znači da se jezik razvija prateći povijesna i društvena zbivanja određenoga vremena. Drugu je polovicu 20. stoljeća u južnoslavenskoj filologiji obilježio proces serbokroatizma, tj. težnja za stvaranjem jednoga srpskohrvatskoga jezika. Politički je leksik počeo snažno prodirati u područje javne uporabe jezika, što se odrazilo i na njegovu pojavnost u udžbeničkim tekstovima, postajući njegov sastavni, nezaobilazni dio. Predmet je ovoga rada analiza ideološki uvjetovanog leksika u čitankama za mlađu školsku dob, koje su bile u uporabi u 80-im godinama 20. stoljeća. U radu su se kvantitativno i kvalitativno analizirali udžbenici/čitanke kako bi se dobili odgovori na pitanja: promiču li tekstovi u analiziranim čitankama vrijednosti političkoga sustava SFRJ, jesu li u njima zastupljeni leksemi političkoga diskursa, tzv. ideologemi te koje su mogućnosti ilustrativnoga prijenosa ideološkoga literarnog sadržaja u likovni izraz. Udžbenik/čitanka kao važan izvor znanja može pridonijeti promidžbi držvanopolitičkih vrijednosti vladajućega režima, u ovome slučaju promidžbi jugoslavenske komunističke vlasti.

Ključne riječi

analiza udžbenika; serbokroatizam; politički leksemi – ideologemi

Hrčak ID:

169752

URI

https://hrcak.srce.hr/169752

Datum izdavanja:

12.12.2016.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 3.202 *