Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Odnos izmišljenih prijatelja, socijalne kompetencije i problema u ponašanju djece predškolske dobi

Valentina Rabar ; Osnovna škola Vladimira Nazora, Pazin, Filozofski fakultet u Rijeci, Odsjek za psihologiju, Rijeka, Hrvatska
Tamara Martinac Dorčić orcid id orcid.org/0000-0002-3844-8500 ; Osnovna škola Vladimira Nazora, Pazin, Filozofski fakultet u Rijeci, Odsjek za psihologiju, Rijeka, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 280 Kb

str. 241-253

preuzimanja: 1.160

citiraj

Puni tekst: engleski pdf 280 Kb

str. 241-253

preuzimanja: 514

citiraj


Sažetak

Pitanje emocionalnih, socijalnih i kognitivnih razvojnih ishoda kod djece koja se uključuju u igru s izmišljenim prijateljima još je uvijek otvoreno. Stoga je cilj ovog istraživanja bio utvrditi učestalost i dob javljanja izmišljenih prijatelja te ispitati odnos između pojave izmišljenih prijatelja i socijalne kompetencije, internaliziranih i eksternaliziranih problema u ponašanju na uzorku djece predškolske dobi. U istraživanju je sudjelovalo 224 roditelja djece u dobi od 2 do 7 godina. Roditelji su, osim davanja podataka o izmišljenim prijateljima djece, procjenjivali socijalnu kompetentnost djeteta te internalizirane i eksternalizirane probleme u ponašanju. Rezultati pokazuju kako je 40,2% djece u uzorku imalo izmišljenog prijatelja pri čemu je najčešća dob javljanja bila treća godina života. Izmišljeni prijatelji su se češće javljali kod djevojčica, a većina je djece osmišljavala samo jednog prijatelja koji je bio prisutan nekoliko mjeseci. Za 31 % djece izmišljeni je prijatelj bio dobi podjednake njihovoj, dok je za 92 % dječaka te 49 % djevojčica izmišljeni prijatelj bio i istog spola. Djeca s izmišljenim prijateljima i bez njih imala su podjednaku razinu socijalne kompetencije, no ne i eksternaliziranih problema, koji su bili manje zastupljeni u djece s izmišljenim prijateljima. Negativni učinci izmišljenih prijatelja vidljivi su u djevojčica pa djevojčice s izmišljenim prijateljima imaju značajno više
internaliziranih problema od ostatka uzorka.

Ključne riječi

Izmišljeni prijatelji; Socijalna kompetencija; Internalizirani i eksternalizirani problemi u ponašanju

Hrčak ID:

192384

URI

https://hrcak.srce.hr/192384

Datum izdavanja:

12.12.2017.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 3.794 *