Ars Adriatica, No. 8, 2018.
Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.15291/ars.2756
Tabulae pictae u palači Petris-Moise u Cresu
Tea Sušanj Protić
; Ministarstvo kulture - Uprava za zaštitu kulturne baštine Konzervatorski odjel u Rijeci
Sažetak
U radu su analizirani novi nalazi renesansnih drvenih stropova u palači Petris-Moise u Cresu ukrašeni oslikanim pločicama i zidni oslici. Elementi konstrukcija tehnički su sofisticirani, izrađeni sukladno renesansnim traktatima o arhitekturi, primjerice kompozitna masivna greda tzv. trave leonardesca. Oslikane stropne pločice po načinu ugradnje i oslikavanja za sada su jedinstven nalaz na području Hrvatske, ali su srodne brojnim ciklusima oslika na stropnim pločicama iz razdoblja od 14. pa do polovice 16. stoljeća u plemićkim rezidencijama južne Francuske, Španjolske, Švicarske i sjeverne Italije. Po dimenzijama, korištenim pigmentima, načinu ugradnje i slikanja te zastupljenim motivima najsličnije su primjerima iz Furlanije. Razlika je u tome što creski primjeri skoro u cijelosti pripadaju likovnom jeziku groteski jer nastaju nešto kasnije, u vrijeme pune afirmacije te vrste dekorativnog repertoara. Konstrukcije i dekorativni elementi pripadaju renesansnoj pregradnji iz druge polovice 16. stoljeća kada su oslikani i zidovi. Temeljem analize grbova i zastupljenih motiva te usporedbe s povijesnim podacima o članovima obitelji Petris identificiran je naručitelj, carski zlatni vitez Ivan Juraj Petris, bliski rođak Frane Petrisa, a iznesena je i pretpostavka kako je ciklus oslika nastao pod utjecajem tog znamenitog renesansnog filozofa.
Ključne riječi
renesansni drveni strop; oslikane stropne pločice; renesansna stambena arhitektura; groteske; vitez Ivan Juraj Petris; renesansni Cres
Hrčak ID:
213685
URI
Datum izdavanja:
21.12.2018.
Posjeta: 2.244 *