Prethodno priopćenje
https://doi.org/10.15516/cje.v20i0.2481
Svjesnost rime u djece predškolske dobi s posebnim jezičnim teškoćama i bez jezičnih teškoća
Neda Milošević
orcid.org/0000-0001-8274-3796
; Center for Speech Pathology – Logomedica and Association of Logopedists of Serbia
Mile Vuković
; University of Belgrade, Faculty of Special Education and Rehabilitation
Sažetak
Važnost razvoja raspoznavanja i proizvodnje rime prikazuje se definiranjem sposobnosti rimovanja kao jedne od aktivnosti koja daje osjećaj glasovne strukture riječi. To je prirodna aktivnost većine djece predškolske dobi, ali i česta teškoća za djecu s jezičnim teškoćama. Rima je vještina koja je povezana s razvojem čitanja i slovkanja koja doprinosi kasnijem razvoju tih vještina neovisno o odnosu prema fonemskoj svijesti.
Cilj ove studije bio je usporedba vještine rimovanja kod djece s jezičnim teškoćama i bez jezičnih teškoća. Uzorak je činilo 120 ispitanika koji su ispitani suptestom raspoznavanja i proizvodnje rime.
Rezultati istraživanja ukazuju na statistički značajne razlike na zadatcima raspoznavanja i proizvodnje rime u djece s posebnim jezičnim teškoćama (PJT) i djece tipičnog jezičnog razvoja. Djeca s posebnim jezičnim teškoćama imala su značajno lošija postiguća na svim zadatcima u odnosu na djecu tipčnog jezičnog razvoja.
Zaključeno je da se u razvojnom razdoblju svijest o rimi može promatrati kao preduvjet javljanja manjih fonoloških jedinica poput fonemske svijesti i da su one indikator kasnijeg razvoja vještine čitanja. Posebnu pažnju treba im posvetiti u praćenju razvoja djece s jezičnim teškoćama.
Ključne riječi
posebne jezične teškoće; svijest o rimi; tipičan jezični razvoj.
Hrčak ID:
214281
URI
Datum izdavanja:
30.10.2018.
Posjeta: 1.773 *