Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

KOGNITIVNA REPREZENTACIJA BROJEVA U DJECE RAZLIČITE DOBI

Vesna VLAHOVIĆ ŠTETIĆ
Suzana KOVAČIĆ


Puni tekst: hrvatski pdf 243 Kb

str. 563-577

preuzimanja: 868

citiraj


Sažetak

Cilj ovog rada bio je provjeriti i usporediti kognitivnu
reprezentaciju brojeva u tri skupine djece: predškolaca
(N=30), učenika 1. razreda (N=31) i učenika 2. razreda
(N=30) osnovne škole. U skladu s razvojnom teorijom
razumijevanja brojeva, pretpostavljeno je da mlađa djeca i
konstruiraju brojeve kao cjeline sastavljene od jediničnih
elemenata, a da učenici prvog i drugog razreda imaju više
složenijih konstrukcija. Zadatak ispitanika bio je prikazati pet
brojeva zadanih slučajnim redoslijedom, rabeći pritom
jedinične i desetične kockice. U drugom pokušaju ispitanici
su trebali iste brojeve prikazati na drukčiji, nov način.Točne
dječje konstrukcije razvrstane su u sljedeće kategorije: 1)
reprezentacije jedan-po-jedan, 2) kanoničke reprezentacije i
3) nekanoničke reprezentacije. Rezultati govore kako nema
razlika u uratku između djevojčica i dječaka. Analize s
obzirom na dob djece pokazuju da u prvom pokušaju
konstrukcije učenici drugog razreda imaju manje jedan-pojedan
reprezentacija, a više kanoničkih reprezentacija nego
ostale dvije skupine ispitanika. U nekanoničkim
reprezentacijama nema razlika među ispitanim skupinama.
Kad se analiziraju točne konstrukcije u drugom pokušaju,
tri skupine ispitanika ne razlikuju se međusobno
po broju jedan-po-jedan konstrukcija. Predškolska djeca
imaju veći broj kanoničkih reprezentacija nego učenici
drugog razreda, a manji broj nekanoničkih reprezentacija
od učenika prvog i drugog razreda. Učenici drugog razreda
pokazali su veću sposobnost od predškolske djece da
konstruiraju zadani broj na dva različita načina. Dobiveni
rezultati u skladu su s pretpostavkama razvojne teorije
razumijevanja brojeva.

Ključne riječi

Hrčak ID:

20330

URI

https://hrcak.srce.hr/20330

Podaci na drugim jezicima: engleski njemački

Posjeta: 1.849 *