Pregledni rad
https://doi.org/10.15516/cje.v21i0.3725
Kineziološka edukacija – budućnost civilizacije
Vladimir Findak
; University of Zagreb, Faculty of Kinesiology
Sažetak
Govoreći o naslovljenoj temi, kao i istodobno vodeći brigu o mogućem i potrebnom doprinosu glavnoj temi, tj. „Odgoj i obrazovanje – budućnost civilizacije“, u radu se s jedne strane razmatra čime je determinirana kineziološka edukacija u suvremenim uvjetima života i rada, poglavito s aspekta odgoja i obrazovanja, a druge se strane ukazuje na agregate kineziološke edukacije, odnosno na njezin mogući doprinos budućnosti civilizacije.
Shodno tome najprije se kineziološka edukacija stavlja u kontekst svijeta i vremena u kojem živimo, poglavito s aspekta promjena izazvanih procesima globalizacije i njihova utjecaja na život i rad suvremenog čovjeka. Potom se ukazuje na strateške globalne probleme današnjice, kao što su npr. zdravlje, odgoj i obrazovanje, slobodno vrijeme i dr., osobito s aspekta njihova utjecaja na najmlađe i mlade. U nastavku se problematiziraju kineziološke implikacije poglavito s motrišta kineziološke edukacije, kineziološkog odgojno-obrazovnog područja i kineziološke kulture, to jest njihova odgovora na izazove suvremene civilizacije.
U tom pogledu posebna je pozornost u radu poklonjena današnjim strateškim pravcima kineziološke edukacije za što kvalitetniju budućnost civilizacije, i to ne samo s aspekta njezine uloge u odgoju i obrazovanju djece, učenika i mladeži nego naglašeno s aspekta doprinosa kineziološke edukacije čuvanju i unapređivanju njihova zdravlja. U tom korpusu čimbenika, poglavito s adrese sve prisutnijeg motoričkog inaktiviteta, kod svih dobnih skupina, najmlađih i mladih, koji je uzrokom njihovih brojnih zdravstvenih tegoba, autor je osobitu pažnju poklonio odgovorima kineziologije i kineziološke edukacije na civilizacijske izazove današnjice kao zalogu za bolju budućnost civilizacije. Od onih koji se odnose na suvremenu konfiguraciju kineziološkog znanstvenog i stručnog polja, kineziološke kompetencije, paradigme kurikula kineziološkog odgojno-obrazovnog područja, kineziološke kulture, stjecanja potrebne kineziološke pismenosti, preko poduzimanja primjerenih kinezioloških intervencija, izobrazbe i stručnog usavršavanja budućih stručnih kadrova, do definiranja standarda kineziološke profesije u skladu s novim i bitno promijenjenim uvjetima života i rada i dr. Dakako, sve to ponajprije s ciljem pripreme i osposobljavanja najmlađih i mladih za njihovu što efikasniju adaptaciju na izazove današnjice, kako bi sutra što uspješnije odgovorili na izazove civilizacije budućnosti.
Kineziologija i kineziološka edukacija spremno su dočekali izazove današnje civilizacije, što im omogućava da sigurno koračaju u budućnost. S obzirom na to da je primjerena tjelesna aktivnost conditio sine qua non ljudske opstojnosti već danas, a može se očekivati da će sutra biti još i više, smatramo da se ciljevi civiliziranog društva bez kineziološke edukacije ne mogu realizirati ne samo danas nego ni u budućnosti. To, uz ostalo, proizlazi iz činjenice da nitko nije toliko zdrav da bi imao pravo nezdravo živjeti!
Ključne riječi
prezentna konfiguracija kineziološkog znanstvenog i stručnog polja; izazovi suvremene civilizacije; kineziološka pismenost; motorički inaktivitet; kineziološka edukacija; budućnost civilizacije
Hrčak ID:
229376
URI
Datum izdavanja:
13.9.2019.
Posjeta: 1.839 *