Stručni rad
„SVETO“ U FILOZOFIJI RUDOLFA OTTA
Ivan Ševo
; Mostar
Sažetak
U članku se nastoji sažeto prikazati pojam „svetoga“ u filozofiji R. Otta
ističući kako Otto najprije obrazlaže temeljni pojam numinoznoga koji se
nalazi u svim religijama, osobito onim biblijskim, otkrivajući dva aspekta
numinozne tajne („mysterium numinosum“): onaj zastrašujući („tremendum“),
i onaj zadivljujući („fascinans“). Ono što je misteriozno nije samo
neshvatljivo zato što naš um u odnosu na misteriozno ima određena nesavladiva
ograničenja, nego smo u tome slučaju suočeni s nečim potpuno
drugim i drukčijim, što je u većini slučajeva nesumjerljivo našoj intelektualnoj
sposobnosti.
S obzirom na „mysterium numinosum“ autor također primjećuje da se
u tijeku čitave povijesti religije provlači dvojak aspekt. Iako se božansko
može čovjeku pojaviti kao nešto stravično, zastrašujuće, ono ima i svoje
privlačno, zadivljujuće lice. Analizirajući pojam „svet“ (lat. „sanctus“),
Otto predlaže da se taj izraz najčešće prevodi riječima „izvansvjetski“,
„transcendentan“. Pojam „svet“ vrlo je blizak pojmu „uzvišen“ („erhaben“,
„augustus“). Stoga pojam „svet“ („sanctus“) označava onu vlastitost numinoznoga
koja ima subjektivnu vrijednost usrećivanja, dok pojam uzvišen,
veličanstven („augustus“) označava objektivnu vrijednost numinoznoga,
vrijednost u njemu samome. Usto se tumači i pojam „iracionalno“, pod
kojim Otto podrazumijeva onaj atribut božanstva koji se ne može „clare
et distincte“ shvatiti našim pojmovnim instrumentarijem. Ono ne izmiče
našemu osjećaju nego našemu racionalnom promišljanju.
Ključne riječi
Bog; mistično; religija, iskustvo; racionalno; iracionalno; numinozno; „mysterium numinosum“; „mysterium tremendum“; „mysterium fascinans“; sveto.
Hrčak ID:
229947
URI
Datum izdavanja:
14.12.2010.
Posjeta: 1.926 *