Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.15516/cje.v21i4.3130
Fonološka svjesnost i poznavanje slova: pokazatelji rane pismenosti u hrvatskome jeziku
Jelena Kuvač -Kraljević
orcid.org/0000-0003-1452-0851
; Department of Speech and Language Pathology Faculty of Education and Rehabilitation SciencesUniversity of ZagrebBorongajska cesta 83F10 000 Zagreb
Mirjana Lenček
; Department of Speech and Language Pathology Faculty of Education and Rehabilitation SciencesUniversity of ZagrebBorongajska cesta 83F10 000 Zagreb
Krunoslav Matešić
orcid.org/0000-0003-3568-2892
; Department of Psychology Catholic University of CroatiaIlica 242, Zagreb
Sažetak
U radu se ispituje povezanost fonološke svjesnosti i poznavanja slova kao i njihova
faktorska struktura u razdoblju rane pismenosti. Istraživanje se temelji na metodi
presjeka i uključuje 746 djece koja su ispitana godinu dana pred polazak u školu.
Provedena je faktorska analiza kako bi se odredile latentne varijable koje leže u
pozadini manifestnih varijabli fonološke svjesnosti i poznavanja slova u hrvatskome
jeziku kao jeziku transparentne ortografije. Podatci upućuju da je rima podjednako
raspodijeljena na slogovnu i fonemsku svjesnost. Potvrđuje se i korelacija između
poznavanja slova i svih razina fonološke svjesnosti, posebice fonemske svjesnosti.
Analiza otkriva i dva faktora na varijabli poznavanja slova, pri čemu mala i velika
i mala formalna slova pokazuju djelomično drugačiju raspodjelu između ta dva
faktora. Dobiveni nalazi trebaju biti ugrađeni u obrazovnu politiku, i to u području
predškolskoga obrazovanja, pri oblikovanju predškolskoga kurikula i planiranje
intervencijskih jezičnih programa
Ključne riječi
fonemska svjesnost; obrazovna politika; predškolski kurikul; rima; transparentna ortografija
Hrčak ID:
235898
URI
Datum izdavanja:
19.12.2019.
Posjeta: 2.972 *