Filozofska istraživanja, Vol. 39 No. 3, 2019.
Prethodno priopćenje
https://doi.org/10.21464/fi39307
Onkraj nauka kršćanskoga: Austrijski katekizam u hrvatskoj književnoj kulturi 18. stoljeća i Kantova misao prosvjetiteljstva
Ivana Mikulić
orcid.org/0000-0002-1707-3236
; Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, Filozofski fakultet, Ul. Lorenza Jagera 9, HR–31000 Osijek
Željko Senković
; Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, Filozofski fakultet, Ul. Lorenza Jagera 9, HR–31000 Osijek
Sažetak
Hrvatska je književna kultura u 18. stoljeću obilježena stilskim pluralizmom, s tim da se najčešće ističe njezin prosvjetiteljski karakter s naglašenom didaktičkom (odgojnom, moralističkom, katoličkom) i utilitarističkom dimenzijom. Austrijski katekizam temeljna je knjiga školskog vjeronauka od 1777. do 1847. godine u cijeloj Habsburškoj Monarhiji te ima važnu ulogu u odgoju djece, ali i cijele obitelji, odnosno društvene zajednice u duhu jozefinističke politike. Navedena tematika razmatra se u perspektivi Immanuela Kanta kojemu je bilo važno istaknuti opasnosti u koje fetišizacija crkvenih normi može voditi te razviti kritičke momente slobode i odgoja. Izostanak prosvjetiteljstva u hrvatskim zemljama Habsburške Monarhije kompleksno je uvjetovan: od religijskog otpora promjenama u društvenom i političkom smislu, do zaostalosti i neobrazovanosti velikog dijela stanovništva, što je odgovaralo hrvatskom plemstvu i kleru.
Ključne riječi
modernizacija; Austrijski katekizam; obitelj; odgoj; Immanuel Kant; prosvjetiteljstvo; kršćanstvo
Hrčak ID:
238404
URI
Datum izdavanja:
25.10.2019.
Posjeta: 1.918 *