Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.31664/zu.2020.106.05

Georges Bataille i radikalna umjetnost performansa: filozofija transgresije u performansu Ritam 0 (1974.) Marine Abramović

Igor Vučak orcid id orcid.org/0000-0002-7704-1826 ; samostalni istraživač, Sarajevo, Bosna i Hercegovina


Puni tekst: hrvatski pdf 380 Kb

verzije

str. 68-81

preuzimanja: 651

citiraj


Sažetak

Unatoč savremenom shvatanju koncepta transgresije koji u postmoderno doba nerijetko ulazi u sfere simulakruma i mas-medijske realnosti, u ovom tekstu stavljen je fokus na filozofiju francuskog mislioca Georgesa Bataillea (1897.–1962.), kao relevantan teoretski okvir za razumijevanje transgresivnih, nasilnih i ritualističkih praksi radikalne umjetnosti performansa od 70-ih godina pa naovamo. Kroz teoretsko dekodiranje performansa Ritam 0 (Rhythm 0) Marine Abramović, nastoji se propitati na koji način Batailleova filozofija—sa posebnim naglaskom na pojmovima transgresije, komunikacije, žrtve, suverenosti, „unutrašnjeg iskustva“, metafizičke rane, erotizma i svetog—korespondira sa ekstremnim praksama i ritualističkim elementima nasilne umjetnosti performansa, a u širem kontekstu formiranja nove „estetike transgresije“ upisane u tijelo umjetnika kao društveni tekst, mjesto otpora, žrtveni mediji kanal za regeneriranje kolektivnog iskustva svetog.

Ključne riječi

Georges Bataille; Marina Abramović; filozofija transgresije; umjetnost performansa; ritualizirano nasilje; žrtvena estetika; misticizam i sveto u umjetnosti

Hrčak ID:

246889

URI

https://hrcak.srce.hr/246889

Datum izdavanja:

1.7.2020.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 2.067 *