Skoči na glavni sadržaj

Pregledni rad

Nominacijski upitnici u identifikaciji darovitih učenika

Janja Škoda Đurin orcid id orcid.org/0000-0002-6160-5527 ; Osnovna škola Vugrovec-Kašina, Kašina
Gabrijela Mikulić orcid id orcid.org/0000-0001-9991-3990 ; Nacionalni centar za vanjsko vrednovanje obrazovanja
Natalija Ćurković orcid id orcid.org/0000-0002-3731-9619 ; Nacionalni centar za vanjsko vrednovanje obrazovanja


Puni tekst: hrvatski pdf 240 Kb

str. 431-448

preuzimanja: 1.941

citiraj


Sažetak

Identifikacija darovitosti je proces kojim je najbolje početi što ranije da bi se darovitoj djeci mogli omogućiti prilagođeni programi. U tom procesu spominje se više instrumenata i procjenjivača darovitosti. Standardizirani testovi inteligencije čest su odabir zbog uloge kognitivnih sposobnosti kod darovitih učenika, ali prema multidimenzionalnome pristupu postoje i drugi važni faktori koji čine darovitost. Stoga se u novije vrijeme radi i na razvoju testova kojima je cilj obuhvatiti veći raspon sposobnosti, primjerice analitičke, kreativne i praktične, koje mogu ukazivati na darovitost (Chart, Grigorenko i Sternberg, 2008). Unatoč tomu, testovi još uvijek ne obuhvaćaju sve vrste darovitosti s dovoljnom preciznošću te se u proces uvode procjenjivači, među kojima su najčešći učitelji, roditelji i vršnjaci, a pouzdanost identifikacije je veća što je više procjenjivača uključeno. Učitelji su među prvima koji pomažu u identifikaciji ispunjavajući nominacijske upitnike te su u tu svrhu razvijene skale procjene, čime se smanjuje njihova subjektivnost. Njihov im položaj omogućuje međusobno uspoređivanje učenika što povećava točnost procjene darovitosti, posebice ako su izobraženi i uvježbani u procjenjivanju. Izobrazba je posebice važna za prepoznavanje ne samo pozitivnih već i negativnih ponašanja koja proizlaze iz iste karakteristike darovitosti. Znanje o konceptima darovitosti je iznimno važno i za roditelje koji bez njega teško prepoznaju darovitost vlastite djece. Roditeljske procjene pridaju dodatnu vrijednost u identifikaciji darovitosti zbog prepoznavanja neakademskih sposobnosti koje dijete ima. Vršnjaci su također bolje međusobno povezani i vide jedni druge izvan akademskih situacija. Unatoč tomu, rezultati vršnjačkih nominacijskih upitnika imaju mnogo nedostataka te ih se preporučuje koristiti kao nadopunu ostalim informacijama o darovitosti. Konačno, korištenje više procjenjivača, kao i vrsta instrumenata, kod identifikacije darovite djece povećava točnost i prepoznavanje svakog potencijala.

Ključne riječi

nominacijski upitnici; identifikacija; darovitost, učenici; procjenjivači

Hrčak ID:

249647

URI

https://hrcak.srce.hr/249647

Datum izdavanja:

1.12.2020.

Posjeta: 3.249 *