Prethodno priopćenje
https://doi.org/10.15516/cje.v22i4.3606
Povezanost doživljaja roditeljske kompetentnosti i podrške u odgoju djece rane i predškolske dobi
Lidija Fotez
orcid.org/0000-0003-1703-1324
; Kindergarten “Latica” Klenovnik Klenovnik 32, 42244 Klenovnik, Croatia
Andreja Brajša-Žganec
orcid.org/0000-0003-0846-6297
; Institute of Social Sciences Ivo Pilar Marulićev trg 19, 10000 Zagreb, Croatia
Sažetak
Doživljaj roditeljstva promatra se kroz roditeljske stavove i uvjerenja o djeci
i roditeljstvu. Cilj je istraživanja ispitati povezanost doživljaja roditeljske
kompetentnosti (roditeljska samoefikasnost, roditeljski internalni i eksternalni lokus
kontrole) sa socijalnom podrškom bliskih osoba (prijatelji, obitelj i značajni drugi)
s obzirom na spol i stupanj obrazovanja roditelja. U istraživanju je sudjelovalo 194
ispitanika, 148 majki i 46 očeva. Utvrđena je slaba povezanost između roditeljske
samoefikasnostii socijalne podrške. Roditelji koji sebe doživljavaju samoefikasnijima
procjenjuju da i primaju više podrške iz svoje okoline i obratno. Nije pronađena
statistički značajna razlika po spolu u doživljaju roditeljske kompetentnosti i
percepciji socijalne podrške, no razlika je utvrđena u roditeljskoj samoefikasnosti i
roditeljskom eksternalnom lokusu kontrole ovisno o stupnju obrazovanja. Roditelji
nižega i srednjega stupnja obrazovanja percipiraju se samoefikasnijim u roditeljskoj
ulozi te imaju veći eksternalni lokus kontrole u odnosu na više i visokoobrazovane
roditelje. Zaključno, važno je prepoznati roditelje s niskom samoefikasnosti,
odnosno nižom roditeljskom kompetentnosti, kao i one koji procjenjuju malo
podrške iz svoje okoline te ih usmjeriti kako povećati roditeljsku kompetentnost.
Ključne riječi
majke; očevi; percipirana socijalna podrška; roditeljski internalni i eksternalni lokus kontrole; roditeljska kompetentnost; roditeljska samoefikasnost
Hrčak ID:
250618
URI
Datum izdavanja:
20.12.2020.
Posjeta: 2.042 *