Izvorni znanstveni članak
Modeli političkoga obrazovanja u školskim sustavima europskih država
Berto Šalaj
orcid.org/0000-0002-9913-8477
; Fakultet političkih znanosti Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska
Sažetak
Autor tematizira nekoliko aspekata fenomena političkoga obrazovanja. Najprije
preko deskripcije odnosa dvaju najvećih svjetskih udruženja za političku
znanost (APSA-e i IPSA-e) prema političkom obrazovanju demonstrira kako se
političko obrazovanje može iz perspektive politologije promatrati na dva načina:
kao polje primjene i kao područje znanstvenoga interesa. Potom navodi osnovne
razloge obnove interesa za političko obrazovanje koja se pojavljuje u posljednjih
10–15 godina i koja je rezultirala prihvaćanjem političkoga obrazovanja kao bitnoga
dijela školskih sustava u većini demokratskih država. Autora u ovom radu
posebno zanima pitanje načina institucionaliziranja političkoga obrazovanja u
školske sustave. Na temelju uvida u dosadašnju praksu autor razvija klasifikaciju s
četiri osnovna modela: političko obrazovanje putem skrivenoga kurikuluma, političko
obrazovanje kao obrazovno načelo, političko obrazovanje kao segment integriranoga
društvenoga obrazovanja i političko obrazovanje kao zaseban predmet.
Na temelju ove klasifikacije autor je izvršio analizu aktualnih modela političkoga
obrazovanja u 26 europskih država. Analiza je pokazala da u praksi dominiraju
model zasebnoga predmeta i model integriranoga društvenoga obrazovanja, a autor
smatra da se ovakav odabir temelji na rezultatima određenih empirijskih istraživanja
koja su pokazala veću učinkovitost ovih dvaju modela.
Ključne riječi
političko obrazovanje; politička znanosti; modeli političkoga obrazovanja; školski sustav; učinkovitost političkoga obrazovanja
Hrčak ID:
23705
URI
Datum izdavanja:
5.3.2003.
Posjeta: 3.473 *