Skoči na glavni sadržaj

Prethodno priopćenje

https://doi.org/10.21464/fi41306

Postmoderno napuštanje hilemorfizma u konceptualističkoj estetici Arthura Colemana Dantoa

Goran Sunajko ; Sveučilište u Zagrebu, Filozofski fakultet, Ivana Lučića 3, HR–10000 Zagreb


Puni tekst: hrvatski pdf 601 Kb

str. 565-578

preuzimanja: 111

citiraj

Puni tekst: engleski pdf 601 Kb

str. 578-578

preuzimanja: 50

citiraj


Sažetak

Rad razmatra filozofijski odnos forme (ideje) i oblika (figure) preko smisla konceptualističke umjetnosti koju u svojoj estetičkoj teoriji naglašava Arthur Coleman Danto. Iako je već moderna umjetnost na početku 20. stoljeća nagovijestila raskid forme i oblika, u punom je smislu raskid zaživio u postmoderni. Pokazat će se da su konceptualni umjetnici shvatili kako je moguće zadržati oblik neke stvari, a da joj se izmijeni sama forma, odnosno ideja koja je izmješta iz prethodno određene funkcije. Za konceptualnu, postmodernu umjetnost tako će biti odlučno zadržavanje oblika uz promjenu forme po kojoj takvo umjetničko djelo i nastaje, mijenjajući karakter stvari koja dotad nije bila umjetničko djelo. Time se stvara jedinstven estetički predmet koji, prema Hartmannovoj estetičkoj teoriji, ne počiva na samom umjetničkom djelu, nego na njegovoj percepciji. Danto je takav put oprimjerio Duchampovom Fontanom i Warholovom kutijom Brillo koje svjedoče promjeni forme, uz zadržavanje oblika, čime se postmoderna estetika u bitnome uspostavlja kao konceptualnost.

Ključne riječi

estetika, estetička distanca, estetički predmet, konceptualna umjetnost, forma, oblik, Andy Warhol, Arthur Coleman Danto

Hrčak ID:

264360

URI

https://hrcak.srce.hr/264360

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 383 *