Filozofska istraživanja, Vol. 41 No. 4, 2021.
Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.21464/fi41408
Rekonstruiranje Leibnizove obrazovne teorije. Prilog izučavanju jednog neistraženog dijela Leibnizove filozofije
Saša Popović
orcid.org/0000-0002-8931-8730
; Univerzitet u Beogradu, Filozofski fakultet, Čika Ljubina 18–20, RS–11000 Beograd
Sažetak
U radu je provedena povijesno-filozofska rekonstrukcija Leibnizove obrazovne teorije. U uvodu se navode egzegetski problemi koji se tiču lociranja Leibnizove »filozofije obrazovanja« unutar šireg korpusa njegovih djela i iznalaženja adekvatnog teorijskog okvira unutar kojega je moguće kontekstualizirati i rekonstruirati Leibnizove misli o obrazovanju. Potom je pokazano da nam taj okvir pruža Leibnizova praktična filozofija, tj. njegove ideje o optimalnoj državi i općem dobru. Analizirane su ključne teze Leibnizove etike i političke filozofije u cilju otkrivanja pozadine ideje o respublica optima i objašnjeno je kakvo bi obrazovanje, slijedeći Leibniza, trebalo biti da bi omogućilo usavršavanje pojedinca i društva te doprinijelo ostvarenju općeg dobra. Na kraju, tvrdi se da je Leibniz u okviru svojega obrazovnog projekta artikulirao prosvjetiteljsku ideju koja je progresivnija od obrazovnih ideja filozofa koje obično asociramo s prosvjetiteljstvom osamnaestog stoljeća.
Ključne riječi
Gottfried Wilhelm Leibniz; obrazovanje; prosvjetna reforma; kurikularna reforma; progres; perfekcionizam; opće dobro; respublica optima; theoria cum praxi
Hrčak ID:
272032
URI
Datum izdavanja:
7.1.2022.
Posjeta: 1.542 *