Izvorni znanstveni članak
PSIHOLOŠKE KARAKTERISTIKE MLAÐIH I STARIJIH TRENERA
Tanja Kajtna
; Fakulteta za šport, Ljubljana
Jelena Cetinić
; Kineziološki fakultet – doktorski studij, Zagreb
Sažetak
Cilj istraživanja je utvrditi postoje li razlike u
psihološkim karakteristikama kod trenera koji svoj posao
obavljaju duži period i koji su kronološki stariji (35 godina
i više) s onima koji tek zapoèinju trenerski posao i
kronološki su mlaði (do 34 godine starosti). Jedna izmeðu
glavnih karakteristika trenerskog posla je naime puno
stresnih situacija, kojima su izloženi treneri i zato smo
pokušavali ispitati, kako stres utječe na trenere.
Provjeravali smo razlike u osobinama ličnosti, motivaciji
postignuća, značaju rukovoðenja, socijalnih vještina,
emocionalnoj inteligenciji i vrijednostima. Za sve ove
karakteristike aplicirali smo psihološke upitnike.
Na uzorku 275 slovenskih trenera ustanovili smo da
su mlaði treneri savjesniji i više otvoreni prema kulturi i
isprobavanju novih pristupa, imaju veću toleranciju i bolje
znaju upravljati emocijama. Stariji treneri češće
upotrebljavaju demokratsko nego autokratsko rukovoðenje
i češće spominju probleme u radu. Neke razlike
izmeðu trenera mogle bi biti uzrokovane razlikama u
razini edukacije, koje su postigli mlaði i stariji treneri –
mlaði treneri bolje su obrazovani.
Našli smo dvije smjernice koje idu u korist starijim
trenerima - češće naglašavaju izvrsnost i češće
upotrebljavjaju delegiranje, dok se kod mlaðih trenera
pojavljuje težnja ka češćoj prijaznosti. Naši rezultati
pokazuju, da su stariji treneri izloženi većemu stresu i to se
odražava na njihovim vrijednostima do trenerskog posla.
Ključne riječi
treneri; ličnost; socijalne vještine; rukovoðenje; emocionalna inteligencija
Hrčak ID:
26484
URI
Datum izdavanja:
1.7.2008.
Posjeta: 3.601 *