Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.22210/strjez/51-2/4

Kućno okružje za razvoj pismenosti i pripovijedanje hrvatsko- talijanske dvojezične djece

Gordana Dobravac orcid id orcid.org/0000-0003-3394-1985 ; Sveučiliste Jurja Dobrile u Puli
Đeni Zuliani Blašković orcid id orcid.org/0000-0001-6839-856X ; Sveučiliste Jurja Dobrile u Puli


Puni tekst: hrvatski pdf 175 Kb

str. 233-256

preuzimanja: 291

citiraj


Sažetak

Cilj je ovoga rada dvostruk. Prvi je cilj opisati obilježja kućnoga okružja za razvoj pismenosti
(KORP) talijansko-hrvatskih dvojezičnih obitelji, a drugi istražiti odnos KORP-a i vještine
pripovijedanja dvojezične djece. U istraživanju je sudjelovalo 20 dvojezične predškolske djece
s potvrđenim dominantnim znanjem hrvatskoga jezika. Vještina pripovijedanja ispitanika
procijenjena je za oba jezika na razini makrostrukture i mikrostrukture. Podatci su
prikupljeni pripovjednim elicitirajućem materijalom MAIN (Gagarina i sur., 2012) prilagođenim
za hrvatski (Hržica i Kuvač Kraljević, 2019) i talijanski jezik (Levorato i Roch, 2019), dok su
podatci o KORP-u prikupljeni upitnikom. Rezultati upućuju da aktivnosti KORP-a, čitanje
knjiga i pričanje priča djeci, nemaju isti status unutar KORP-a s obzirom na jezik. Nadalje,
provedeno je istraživanje dovelo do dvije spoznaje. Prvo, aktivnosti KORP-a na dominantno
me jeziku podupiru pripovjedne vještine na dominantnome jeziku djeteta, dok aktivnosti na
nedominantnom jeziku nemaju utjecaja na nedominantni jezik. Drugo, različite aktivnosti
roditelja povezane su s različitim ishodima za dijete: često je čitanje knjiga pozitivno povezano
s obilježjima mikrostrukture djetetova pripovijedanja, a rano uvođenje pričanja priča
djetetu povezano je s makrostrukturom djetetova pripovijedanja.

Ključne riječi

dvojezičnost, predškolska djeca, pripovijedanje

Hrčak ID:

289478

URI

https://hrcak.srce.hr/289478

Datum izdavanja:

20.12.2022.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 594 *