Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.15516/cje.v24i4.4558
Mišljenja i stavovi učitelja različite etničke pripadnosti o sadržajima nastave Prirode i društva
Aleksandar Janković
; University of Novi Sad
Đorđe Cvijanović
; Elementary School "Slobodan Bajić Paja"
Josip Ivanović
; University of Novi Sad
Sažetak
Provedeno istraživanje, na uzorku od 301 ispitanika srpske, hrvatske i bošnjačke nacionalnosti, imalo je za cilj utvrditi mišljenja i stavove učitelja različite etničke pripadnosti u odnosu na sadržaje nastave Prirode i društva te njihove obrazovno-odgojne utjecaje na učenike mlađe osnovnoškolske dobi, odnosno razredne nastave. Primijenjene su metoda teorijske analize, komparativna metoda i analitičko-deskriptivna metoda, dok je složena i osjetljiva struktura istraživanja uvjetovala primjenu raznovrsnih istraživačkih tehnika i njima pripadajućih instrumenata. Rezultati dobiveni istraživanjem govore da postoji visoka razina tolerancije učitelja različite etničke pripadnosti prema narodima u okružju i odsutnost etničkih stereotipa. Utvrđeno je i da učitelji različitoga državljanstva, odnosno etniciteta, izražavaju statistički značajne razlike prema društvenim sadržajima nastave Prirode i društva. U završnim razmatranjima raspravlja se o teorijskim i praktičnim posljedicama dobivenih rezultata. Zaključuje se da spoznaje do kojih se ovim istraživanjem došlo u praktičnom smislu unaprjeđuju pitanja metodike nastave Prirode i društva te obogaćuju sadržaj metodičkih spoznaja u vezi s razrednom nastavom, a u teorijskom smislu daju doprinos razjašnjavanju značajnih veza i odnosa na planu obrazovno-odgojnih ishoda u društvima na koje se odnosi ovo istraživanje. Rezultati istraživanja ukazuju i na to da je ubuduće potrebno još više obogaćivati i pedagoški inovirati sadržaje nastave Prirode i društva koji potiču učitelje i učenike na nekonfliktne odnose u međusobnoj komunikaciji i u komunikaciji s društveno i kulturno drukčijim skupinama u sredini u kojoj žive, kao i u svijetu uopće.
Ključne riječi
etnicitet; metodika nastave Prirode i društva; nastavni sadržaji o društvu; stavovi učitelja.
Hrčak ID:
293538
URI
Datum izdavanja:
21.12.2022.
Posjeta: 920 *