Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.15516/cje.v25i2.4701
Uvjerenja učitelja o motivaciji učenika za učenje: kvalitativna studija
Nataša Lalić-Vučetić
orcid.org/0000-0002-2439-2622
; Institute for Educational Research
Slavica Ševkušić
orcid.org/0000-0001-7487-8244
; Institute for Educational Research
Sažetak
Istraživanja provedena konstruktivističkim i sociokulturnim pristupima pokazala su da uvjerenja učitelja predstavljaju filtar kroz koji učitelji tumače pojave u svojoj praksi. Ta uvjerenja značajno utječu na njihovo ponašanje i povezana su sa strategijama koje se primjenjuju u učionici. Cilj ovoga istraživanja bio je proširiti i produbiti razumijevanje uvjerenja učitelja o motivaciji učenika. Uzorak se sastojao od 30 učitelja osnovnih škola iz širega područja Beograda. Podatci su prikupljeni metodom fokus-grupa, a materijal je analiziran kvalitativnom tematskom analizom. Rezultati su pokazali da učitelji razumiju važnost intrinzične motivacije učenika kao jedne od ključnih motivacijskih strategija za učenje i poticanje autonomije. Svjesni su vlastite odgovornosti i da je motiviranje učenika kreativan čin koji ovisi o individualnim osobinama i vještinama učitelja te njihovu odnosu prema profesiji. Imajući na umu da je njihov vlastiti profesionalni identitet ugrožen niskom vrijednošću koja se pripisuje obrazovanju u društvu, postaje jasnije kako te okolnosti mogu negativno utjecati na učiteljev osjećaj konstruktivnoga djelovanja. Općenito, rezultati upućuju na to da bi učitelji trebali sustavnije stjecati znanja o motivaciji učenika i više razmišljati o vlastitim uvjerenjima. Na taj bi način učitelji postali fleksibilniji u odnosu na zahtjeve sustava i sigurniji u oslanjanju na vlastite resurse i kreativnost u nastavi.
Ključne riječi
motivacija; motivacijske strategije; osnovna škola; učenje; uvjerenja učitelja
Hrčak ID:
307013
URI
Datum izdavanja:
28.6.2023.
Posjeta: 923 *