Skoči na glavni sadržaj

Pregledni rad

https://doi.org/10.29162/ANAFORA.v10i2.3

Gnostički autor Harolda Blooma

Krešimir Šimić orcid id orcid.org/0000-0002-0114-372X ; Filozofski fakultet u Osijeku, Hrvatska
Robert Stubičar orcid id orcid.org/0009-0008-5814-4978 ; Ulica Hrvatske Republike 19g, Osijek, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 210 Kb

str. 265-283

preuzimanja: 107

citiraj


Sažetak

Članak isprva kontekstualizira pojavu tzv. authorship studies koje su nastale kao svojevrsna reakcija na poststrukturalističko (R. Barthes i M. Foucault) redefiniranje autorstva. U taj se kontekst zatim pozicionira Harold Bloom. On je, naime, iz uvjerenja da su poststrukturalističke antihumanističke tendencije pokrenule degenerativne procese, pa u konačnici i rastakanje književnosti u prvi plan svoje književne teorije postavio kanon i autora. Dok se o prvome znatno pisalo, drugo – pitanje autorstva – u studijama o Bloomu uglavnom je zanemareno. Stoga se u članku pozornost pridaje ponajprije Bloomovu tumačenju autora. Nastoji se pokazati da njegovo shvaćanje autorstva (kao, uostalom, i kanona) proizlazi iz gnostičke tradicije (Valentin i Lurija). Autor je za Blooma, zaključuje se, ponajprije genij – onaj koji stvara potaknut „iskrom“, pneumom, božanstvom u dnu vlastita uma, što je zapravo također stanoviti antihumanizam.

Ključne riječi

Harold Bloom, autor, genije, gnosticizam, kanon

Hrčak ID:

311879

URI

https://hrcak.srce.hr/311879

Datum izdavanja:

22.12.2023.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 269 *