Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.21857/m16wjcw0q9

Longitudinalna studija o povezanosti predškolske samoregulacije s dobrobiti, stresom i školskim uspjehom na završetku srednje škole – uloga strategija suočavanja sa stresom

Zdenka Brebrić ; I. osnovna škola Bjelovar, Bjelovar, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 575 Kb

str. 365-394

preuzimanja: 35

citiraj


Sažetak

Cilj je bio ovoga istraživanja ispitati predviđa li odgađanje zadovoljstva – mjereno u osoba u dobi od šeste godine života – kasniji školski uspjeh, stres i dobrobit na kraju srednje škole više od spola i mentalnih sposobnosti. Također je ispitana strategija suočavanja sa stresom u odnosu na odgodu zadovoljstva i navedenih varijabli. U istraživanju je sudjelovalo 170 sudionika, od toga 94 djevojke i 76 mladića, učenika trećih i četvrtih razreda srednje škole. Istraživanje je bilo longitudinalnog tipa i provedeno je u dvije faze. Pritom su mentalne sposobnosti i odgoda zadovoljstva mjereni u dobi od šeste godine života, dok su mjere školskog postignuća (opći uspjeh), stres, negativne emocije te dobrobit (zadovoljstvo životom, zadovoljstvo radom škole i pozitivne emocije) prikupljene u drugoj fazi, kod istih sudionika, u dobi između sedamnaeste ili osamnaeste godine ili kod učenika trećih i četvrtih razreda srednje škole. Potvrđeno je da odgoda zadovoljstva više od mentalnih sposobnosti i spola predviđa kasniju razinu stresa te ukupnu psihološku dobrobit. Za školski uspjeh takvo predviđanje nije potvrđeno. Strategije suočavanja sa stresom također posreduju između odgode zadovoljstva u predškolskoj dobi i kasnije dobrobiti te stresa i negativnih emocija. Pritom strategije rješavanja problema i traženja socijalne potpore posreduju kod razine dobrobiti, a agresija i ljutnja te traženje socijalne potpore kod razine stresa i negativnih emocija.

Ključne riječi

dobrobit; samoregulacija; stres; suočavanje sa stresom; školski uspjeh

Hrčak ID:

313760

URI

https://hrcak.srce.hr/313760

Datum izdavanja:

22.1.2024.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 105 *