Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.15516/cje.v26i1.4950

Obilježja participacije učenika srednjih škola u odnosu na vrstu obrazovnoga programa i školski uspjeh

Andrea Ćosić ; University of Zagreb, Faculty of Education and Rehabilitation Sciences
Ivana Borić ; University of Zagreb, Faculty of Education and Rehabilitation Sciences


Puni tekst: engleski PDF 12 Kb

verzije

str. 9-58

preuzimanja: 0

citiraj

Puni tekst: hrvatski pdf 447 Kb

verzije

str. 9-58

preuzimanja: 0

citiraj


Sažetak

Participacija učenika u školi prepoznata je kao važna vrijednost i dio kulture svake škole: u smislu poboljšanja škole kao zajednice, ali i kao prilika za vježbanje vještina građanske i političke pismenosti. Cilj je ovoga rada utvrditi postoje li razlike u pojedinim obilježjima participacije s obzirom na vrstu obrazovnih programa srednje škole i školski uspjeh, kao i interakciju tih varijabli i obilježja participacije. Ispitivana obilježja participacije su informiranost o pravu na participaciju, spremnost na participaciju, zadovoljstvo participacijom u školi te percepcija podrške nastavnika učeničkoj participaciji. Istraživanje je provedeno na uzorku od 1535 učenika iz 20 srednjih škola na području Republike Hrvatske. Rezultati pokazuju kako su učenici slabijega školskog uspjeha manje informirani i spremni participirati, nezadovoljniji prilikama za participacijom te doživljavaju manje podrške participaciji koju pružaju nastavnici u usporedbi s učenicima koji postižu vrlo dobar ili odličan uspjeh. Pokazalo se i da učenici strukovnih i umjetničkih škola percipiraju veću razinu podrške nastavnika njihovoj participaciji u odnosu na učenike gimnazijskoga programa. Nalazi istraživanja upućuju na to da je u srednjim školama nedovoljno iskorišten potencijal za participaciju učenika. U daljnjim nastojanjima osiguravanja prava na participaciju, važno je preispitati postojeće načine na koje učenici mogu sudjelovati, pri čemu participacija mora postati inkluzivnija, posebice za učenike slabijega školskog uspjeha, bez obzira koju vrstu obrazovnoga programa pohađaju. Srednje škole, neovisno o vrsti i trajanju programa, trebale bi nuditi više mogućnosti za participaciju svih učenika, otvoriti više mogućnosti za raznovrsne oblike participacije te promovirati kvalitetan dijalog između nastavnika i učenika.

Ključne riječi

participacija; srednja škola; školski uspjeh.

Hrčak ID:

316793

URI

https://hrcak.srce.hr/316793

Datum izdavanja:

28.3.2024.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 0 *