Skoči na glavni sadržaj

Prethodno priopćenje

https://doi.org/10.62366/crebss.2024.1.003

Otkrivanje obrazovnih puteva: utjecajni čimbenici uspješnosti bosanskohercegovačkih studenata

Hatidža Jahić orcid id orcid.org/0000-0001-9726-2098 ; University of Sarajevo, School of Economics and Business, Bosnia and Herzegovina *
Nejra Hadžiahmetović-Milišić orcid id orcid.org/0000-0002-8389-8391 ; University of Sarajevo, School of Economics and Business, Bosnia and Herzegovina
Taida Čingić ; University of Sarajevo, School of Economics and Business, Bosnia and Herzegovina

* Dopisni autor.


Puni tekst: engleski pdf 215 Kb

str. 27-41

preuzimanja: 110

citiraj


Sažetak

Ovaj rad istražuje utjecaj socioekonomskog statusa na uspješnost obrazovanja muških i ženskih studenata u Bosni i Hercegovini, koristeći podatke iz programa PISA (engl. Programme for International Student Assessment) za 2018. godinu. U istraživanju su definirani ključni pojmovi poput obrazovanja, socioekonomskog statusa i međunarodnog studentskog vrednovanja, naglašavajući značaj kvalitetnog obrazovnog sustava za društveni razvoj. Korištenjem tri modela za znanstvenu pismenost, matematiku i čitanje, rezultati ukazuju da obrazovanje roditelja i posjedovanje kulturnih dobara značajno utječu na postignuća studenata. Studenti čiji su roditelji više obrazovani i posjeduju više knjiga kod kuće postižu bolje rezultate na PISA testovima. Međutim, spol nije utvrđen kao statistički značajna varijabla. Istraživanje naglašava važnost "tihog prostora za učenje", sugerirajući da studenti s takvim okruženjem postižu bolje rezultate na znanstvenim testovima. Iako uzročnost nije utvrđena, analiza pruža uvid u inicijalni utjecaj socioekonomskog statusa na postignuća studenata. Rad zagovara nastavak sudjelovanja u projektu međunarodnog vrendovanja poput PISA radi praćenja obrazovnih postignuća i informiranja o politikama utemeljenim na dokazima. Dobiveni nalazi ističu praktične implikacije za donositelje obrazovnih politika te preporuke za unapređenje obrazovnog sustava Bosne i Hercegovine.

Ključne riječi

BiH; obrazovanje; međunarodno vrednovanje; PISA; socioekonomski status

Hrčak ID:

318513

URI

https://hrcak.srce.hr/318513

Datum izdavanja:

28.6.2024.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 398 *