Skoči na glavni sadržaj

Izlaganje sa skupa

https://doi.org/10.32862/k1.18.2.4

Učenik će biti „kao njegov učitelj“ (Lk 6,40): učeništvo u Lukinu evanđelju

Kenneth L. Cukrowski ; Abilene Christian University


Puni tekst: hrvatski pdf 147 Kb

str. 199-207

preuzimanja: 112

citiraj

Preuzmi JATS datoteku


Sažetak

Koristeći Luku 6,40 kao odskočnu dasku, ovaj članak istražuje kako dolazi do oblikovanja učenika te kako funkcionira Lukina moralna logika. Istražuju se tri aspekta oblikovanja: uloga oponašanja, uloga zajednice i uloga navika. Ova studija ističe tri glavne osnove Lukine moralne vizije: nagrade, kazne i oponašanje.

Ključne riječi

Lukino evanđelje; učeništvo; oponašanje; etika; osnove

Hrčak ID:

322615

URI

https://hrcak.srce.hr/322615

Datum izdavanja:

23.11.2024.

Posjeta: 310 *




Uvod1

U Lukinu evanđelju redovno nailazimo na opise karakterističnih vrlina i ponašanja Isusovih učenika kao što su molitva i upotreba imovine.2 Međutim, ova se studija fokusira na drugi aspekt učeništva, naime, proces oblikovanja. U svrhu opisivanja procesa oblikovanja u Luki, ova studija istražuje tri varijable: ulogu oponašanja, ulogu zajedništva te ulogu navike.3 Na temelju ovog propitivanja stječe se ne samo shvaćanje kako se stvaraju učenici nego i uvid u Lukinu moralnu logiku, odnosno zašto se učenici ponašaju u skladu s načelima kraljevstva (tj. Lukinim etičkim osnovama).

1. Oblikovanje učenika: Kako dolazi do njega

1.1. Uloga oponašanja

Oponašanje primjera uobičajen je način razmišljanja u grčko-rimskomu svijetu. Primjerice, Filon opisuje patrijarhe kao „živuće zakone“ (Life of Abraham 4), a Plutarh u svojemu djelu Parallel Lives (Meeks 1993, 190) nabraja mnoge pojedince koje valja nasljedovati i njima se nadahnjivati. Luka 6,40 predstavlja središnji tekst za raspravu o tome kako dolazi do oblikovanja. Tamo piše: „Nije učenik nad učiteljem. Pa i tko je posve doučen, bit će samo kao njegov učitelj.“ Zašto je ovaj odlomak važan? Lukino evanđelje prvenstveno govori o svojemu junaku Isusu, a razlog za tako mnogo sadržaja o Isusu nalazi se u tome da sljedbenici trebaju oponašati Isusove riječi i djela, ono što preporučuje i zapovijeda. Ovaj redak izričito kaže da učenicima treba pouka te da na kraju te pouke trebaju biti poput svojeg učitelja.

Luka bira paradigmatske odlomke s početka Isusova djelovanja kako bi opisao Isusovu službu, a to su odlomci o kušnjama te propovijed u Nazaretu. Drugim riječima, kušnje opisuju što Isusova služba nije, a propovijed u Nazaretu opisuje što Isusova služba jest. Stoga sa svakom kušnjom u 4,1-13 Isus odbacuje službu 1) koja je egocentrična u smislu da donosi fizička zadovoljstva i ugodu (tj. pretvaranje kamenja u kruh u 4,3); 2) koja traži moć i poštovanje (tj. „svu ovu vlast i slavu njihovu“ u 4,6) štujući nekoga mimo Boga; i 3) koja je služba stila (tj. baciti se s vrha hrama u 4,9) naspram požrtvovnosti i služenja.

Primijetite da izvješće iz Nazareta (4,16-30) ne opisuje prvi put kada je Isus služio.4

  • Isus je već bio u Galileji (4,14).

  • Već „glas o njemu puče po svoj okolici“ (4,14; usp. r. 37).

  • Isus je već bio „slavljen od sviju [i] naučavaše po njihovim sinagogama“ (4,15; r. 31).

Luka proširuje ovo izvješće iz Nazareta jer je ono paradigmatsko u odnosu na Lukino razumijevanje Lukine službe.

Nakon što su mu pružili svitak, Isus „nađe mjesto“ – u čemu vidimo njegovu nakanu – odlomka u Izaiji, koji onda čita. Citat iz Izaijina 61. i 58. poglavlja pokazuje tipičan Lukin utjecaj Duha: „Duh Gospodnji na meni je“. Osim toga, Lukino zanimanje za one koji žive u neimaštini vidljivo je u četiri skupine kojima se tu služi:

  • siromasi (6,20; 7,22; 14,13.21; 16,20.22; 18,22; 21,3)

  • sužnji

  • slijepi (7,21-22; 14,13.21; 18,35)

  • potlačeni.

Nadalje, vidimo ulogu Isusova primjera u kriteriju postavljenom za izbor učenika koji je imao zamijeniti Judu: „Jedan dakle od ovih ljudi što bijahu s nama za sve vrijeme što je među nama živio Gospodin Isus – počevši od krštenja Ivanova pa sve do dana kad bî uzet od nas – treba da bude svjedokom njegova uskrsnuća“ (Dj 1,21-22).5 Drugim riječima, Judin nasljednik morao je slijediti Isusa tijekom njegove službe: „...sve vrijeme što je među nama živio Gospodin Isus“.

Obrazloženje oponašanja nalazimo i na drugim mjestima u Luki. Luka 6,35-36 kaže: „Nego, ljubite neprijatelje svoje. Činite dobro i pozajmljujte ne nadajući se odatle ničemu. I bit će vam plaća velika, i bit ćete sinovi Svevišnjega jer je on dobrostiv i prema nezahvalnicima i prema opakima. Budite milosrdni kao što je Otac vaš milosrdan.“6 Što Luka govori u ovom odlomku? Parafraza bi glasila: „Ako volite svoje neprijatelje, činite im dobro i posuđujte im pa ćete onda biti dijete Svevišnjega.“ Zašto je netko dijete Božje? Luka odgovara: „Jer je on dobrostiv i prema nezahvalnicima i prema opakima.“ Kada se učenici ovako ponašaju, onda se ponašaju poput svojeg oca – oponašaju Boga. Kako bi sve to što jasnije sažeo, Luka zaključuje: „Budite milosrdni kao što je Otac vaš milosrdan.“7

1.2. Uloga zajednice8

Učenike oblikuje iskustvo slijeđenja Isusa. Isus je na samomu početku svoje službe između svojih učenika izabrao dvanaest pojedinaca (6,12-16; 8,1; 9,1.12; 18,31; 22,3.30.47; usp. 5,1.30.33; 6,1). Njih je Isus intenzivno poučavao (6,20; 7,11; 8,9-10.22; 9,14-16.18-27.40-45.54; 10,23-24; 11,1; 12,1.22; 16,1; 17,1.22; 18,15.31-34; 19,29; 20,45; 22,11.14-38.39-45; 24,36).9 Nakon što Isus šalje Dvanaestoricu i Sedamdesetoricu u Luki 9,1-6 i 10,1-16, okuplja ih radi pouke (9,10; 10,17-24). Također čujemo o ženama koje slijede Isusa (8,1-3; 23,49.55-56; 24,1-12.22-24). Od početka svoje službe Isus okuplja zajednicu učenika i obučava ih poukom i svojim primjerom.

Nadalje, vidimo nekoliko mjesta na kojima Isusovi učenici spominju izraz „ići“, „poći“ ili „uputiti se“ za Isusom:

  • 5:11             Šimun, Jakov i Ivan

  • 5:27-28       Levi

  • 9:23             Bilo tko: „Neka ide za mnom.“

  • 9:49             „Ne ide za nama.“

  • 9:57             Čovjek: „Za tobom ću kamo god ti pošao.”

  • 9:59             „Drugomu nekom reče: ‘Pođi za mnom.’“

  • 9:61             „I neki drugi reče: ‘Za tobom ću, Gospodine.’“

  • 14:27          Bilo tko: „Uzmi svoj križ i idi za mnom.“

  • 18:22          Bogatom mladiću Isus kaže: „Dođi i idi za mnom.“

  • 18:28          Petar i ostali kažu: „Mi… pođosmo za tobom.“

  • 18:43          Slijepac: „Uputi se za njim.“

Svi ovi ljudi koji slijede Isusa tvore zajednicu i postoje neka očekivanja u pogledu njihovih stavova i djela. Neka od ovih očekivanja vrijedi posebno pogledati, kao što specifično navode sljedeći podnaslovi: Aktivnosti zajednice i Uloga navike.

1.2.1. Aktivnosti zajednice

Učenike u zajednici također oblikuje međusobna interakcija. Služeći kao mikrokozmos, 24. poglavlje Luke daje čitateljima uvid u ovu zajednicu učenika. Pritom se ističu tri radnje: promišljanje, sjećanje i svjedočanstvo. To su čimbenici koji su stvarali, a i danas stvaraju vjerne učenike. Lukino je izvješće opisno, ali nije nužno sekvencijsko ili sveobuhvatno. U smislu promišljanja, Luka pokazuje da su žene bile zbunjene (24,4), Petar se čudio (24,12), dvojica učenika razgovarala su o tome što se dogodilo (24,14-15.17) i bili su zbunjeni (24,22); Jedanaestorica su preplašeni i obuzeti sumnjama (24,38), ali se i čudom čude (24,41). Biti učenik znači tražiti dublje razumijevanje svoje vjere, što je povezano s početnim opisom Marije (1,24; 2,19.51), što je pak odjek Jakovljeva promišljanja o Josipu (Post 37,11).

Sjećanje je druga komponenta onoga što učenici rade zajedno. Luka bilježi da dva čovjeka nalažu dvjema ženama da se sjete što im je Isus rekao: „Treba da Sin Čovječji bude predan u ruke grešnika, i raspet, i treći dan da ustane“ (24,6-8). Kasnije u poglavlju dvojica učenika prenose Isusu događaje koji su se upravo zbili u Jeruzalemu (24,19-24), te se poslije sjećaju: „Nije li gorjelo srce u nama dok nam je putem govorio, dok nam je otkrivao Pisma?“ (24,32). Sjećanje je zajednička radnja koja oblikuje učenike.

Međusobno svjedočenje treći je dio onoga što se događa u zajednici vjernika. Luka opisuje kako žene prepričavaju događaje s groba Jedanaestorici i ostalima (24,9), a to se izvješće ponavlja poslije u istom poglavlju (24,22-23). Dvojica učenika prepričavaju događaje koji su se upravo dogodili u Jeruzalemu (24,19-24), kao i čemu su se nadali u vezi s tim događajima (24,21). Dva učenika također kažu drugim učenicima „ono s puta i kako ga prepoznaše u lomljenju kruha“ (24,35). Jedanaestorica i oni koji su bili s njima pričaju kako je Gospodin uskrsnuo i pokazao se Šimunu (24,34). Ove tri aktivnosti karakteristične su za učenike i predstavljaju neke načine na koje se oblikuje vjera u zajednici učenika.

1.3. Uloga navike

Treća glavna varijabla u oblikovanju učenika uloga je navike. Luka redovno govori da se od učenika očekivalo da čine i čuju (6,46-49; 8,15.21; 10,37.39; 11,28).10 U prvomu stoljeću podrazumijevao se ovaj naglasak na navici. Aristotel je rekao: „Navika izgrađuje karakter“ (Meeks 1993, 7). Kakve se „navike“ javljaju u Lukinoj pripovijesti?

1.3.1. Molitva

Među Lukinim redovnim navikama ističe se jedna aktivnost. Koristeći dvanaest glagola i tri imenice, Luka spominje molitvu više od pedeset puta u svojem Evanđelju,11 koje pak započinje i završava molitvom. Molitva se prvi put spominje u 1,10, a posljednji put u posljednjemu retku tog Evanđelja (24,53). Luka pokazuje Isusa kao čovjeka molitve (22,39 „po običaju“; podrazumijeva se u 11,1; 24,53; usp. Dj 3,1). Isus se često povlači na osamu kako bi se molio (5,16; 9,18). Isus se penje na gore radi molitve (6,12; 9,28; 22,39-42). Luka bilježi barem četiri Isusove molitve (10,21; 11,2-4; 22,42; 23,34). Zapravo, Isusove posljednje riječi vjerojatno bi se također trebale shvatiti kao molitva (23,46).

Luka također pokazuje kako se Isus moli u kritičnim trenucima svojega života. Isus se moli na svojemu krštenju prije početka svoje službe (3,21-22). Zanimljivo je što Isus provodi svu noć u molitvi prije nego što bira dvanaestoricu učenika (6,12). Ne iznenađuje to što se Isus moli prije svoje smrti (22,39-42); ranije je u Evanđelju ohrabrio svoje učenike da se mole za snagu tijekom iskušenja (21,36). Ovi nam primjeri pokazuju da Isus u teškim trenutcima svoga života traži Božju mudrost i snagu, čime učenicima daje primjer uloge molitve.12

1.3.2. Pohađanje sinagoge

Luka naglašava da Isus „uđe po svom običaju… u sinagogu“ (4,16). Ovaj tekst upućuje na to da Luka cijeni okupljanje Božjega naroda. Navika pohađanja sinagoge spominje se tek usput, ali u tekstu nalazimo brojne primjere da je Isus tako činio (4,33.38.44; 6,6; 12,11; 13,10.14; 21,12). Ova se tvrdnja ujedno javlja u Djelima 17,1-2, gdje je Pavao „po običaju“ ušao u sinagogu i raspravljao na temelju Pisama.

1.3.3. Obilježavanje Pashe

Običaj obilježavanja Pashe također se spominje tek usputno: Isusovi su „roditelji svake godine o blagdanu Pashe išli u Jeruzalem“ (2,41). Luka cijeni okupljanje Božjega naroda, bez obzira na to radi li se o tjednom bogoštovlju u sinagogi ili o godišnjim obrednim proslavama poput Pashe. Štovanje i proslava Božjih djela značajan su dio oblikovanja učenika.13

1.3.4. Čitanje Svetoga pisma / poslušnost Svetomu pismu (podrazumijevano)

Mnogo puta Luka bilježi da su se pojedinci ponašali u skladu s Pismom. Jedan takav primjer nalazimo u sažetom obliku u drugom poglavlju, gdje nam Luka kaže da su Marija i Josip 1) obrezali Isusa (2,21; usp. 1,59); 2) dovršili obred očišćenja (2,22; usp. Lev 12,2-4); 3) prikazali Isusa Gospodinu „po Mojsijevu zakonu“ (2,22-23.27; usp. Izl 13,2); i 4) prinijeli žrtvu „kako je rečeno u Zakonu Gospodnjem“ (2,24; usp. Lev 5,11; 12,8). Luka zaključuje svoj zapis sažetkom: „Kad obaviše sve po Zakonu Gospodnjem, vratiše se u Galileju, u svoj grad Nazaret“ (2,39), ne ostavljajući nikakve sumnje u pogledu važnosti poslušnosti Svetom pismu.

Luka pokazuje istu važnost Svetoga pisma u Isusovu životu. Ovo je posebno značajno u pripovijesti o iskušenju, kada Isus tri puta odgovara đavlu riječima iz Svetoga pisma (4,4.8.12). Isus čita i tumači Sveto pismo u sinagogi u Nazaretu (4,17-19) te daje dva podulja primjera iz Svetoga pisma (4,25-27). Kada Luka opisuje Isusa, pokazuje život koji je bio prožet čitanjem i tumačenjem Svetoga pisma (npr. 5,14; 7,22.27; 8,10; 12,53; 13,27.35; 18,20; 19,46; 20,17.42-43; 21,27; 22,37; 23,30.46).

Luka ne pravi izravnu poveznicu između ove četiri navike i nekih specifičnih vrlina koje bi bile njihovi rezultati – naprotiv, čini se da te navike djeluju kao nužni uvjeti u kojima vrline mogu i trebaju napredovati. Ovo su čimbenici koji su stvarali i koji će stvarati vjerne učenike.

2. Osnove

Prema Isusovim riječima, koje su osnove etičkog ponašanja? Kad postavljam ovo pitanje, svrstavam moralne zahtjeve u kategoriju normi i osnova. Norme nam kažu što činiti i što ne činiti, dakle, imenuju vrline i poroke. Pod „osnovama“ za nešto mislim na obrazloženja ponašanja: zašto bi osoba trebala činiti ili izbjegavati neku radnju. Zašto je ovo važno? Radnja/vrlina može biti ista što se tiče poganina i kršćanina, ali osnove ponašanja mogle bi se razlikovati.

Nije čudo da su u Lukinom evanđelju osnove ponašanja nagrade i kazne. Onima koji vole neprijatelje, čine dobro i pozajmljuju „bit će… plaća velika“ (6,35b), što je tema koju se može naći i na drugim mjestima (6,23). Tema kazne javlja se nekoliko puta (12,46-47; 13,28; 16,23-24; 19,27; 20,16), a ponekad u korištenju izraza „jao“ (6,24-26 [4x]; 10,13 [2x]; 11,42-52 [6x]; 17,1; 22,22). U nekim je drugim, jezično različitim, slučajevima, jasno zapisana poruka osude:

  • suditi (6,37; 11,19; 19,22)

  • ustati na sudu (11,31.32)

  • propast (6,49; 17,27.29)

  • propasti (13,3.5)

  • srdžba (3,7; 21,23)

  • oganj (3,9.16.17; 12,49; 16,24; 17,29)

  • sumpor (17,29)

  • sjekira (3,9)

  • sjeći (3,9)

  • plač i škrgut zubi (13,28)

  • baciti / u oganj / van / razvaliti (3,9; 13,28; 14,35; 21,6)

  • more (17,2; 21,25).

Oponašanje je još jedna osnova ponašanja za Luku. Dakako, postoji neki problemi u vezi s osnovama za oponašanje Isusa. Primjerice, učenik ne može uvijek činiti potpuno ista djela koja Isus čini, kao što je podizati mrtve. Ipak, ako učenik postavlja pitanje: „Zašto bih trebao biti moralan?“ Lukin odgovor barem bi djelomično glasio: „Budi poput svojeg učitelja Isusa. Slušaj ga i čini kako te je poučio.“14 Već smo gore vidjeli važnost uloge oponašanja Boga (Lk 6,35c-36). Grčko-rimski kontekst sadržavao je slično pozivanje na oponašanje bogova (Meeks 1993, 150).

Zaključak

U ovoj smo studiji vidjeli kako Luka opisuje oblikovanje učenika: oponašanje, zajednica i navike temeljna su sredstva kojima netko postaje Isusov učenik. Uvid koji nam pruža Luka 6,40 ključan je za takvo oblikovanje. Taj redak naglašava ulogu koju su Isusov primjer i pouka igrali u tom oblikovanju. Na kraju, ova promišljanja također nude nove uvide u Lukinu moralnu viziju, posebice što se tiče odgovora na pitanje: „Zašto biti moralan?“ s pozivima na nagrade/kazne i oponašanje Isusa i Boga.

Notes

[1] Ovaj je članak napisan kao dio istraživačkoga projekta Biblijskog instituta u Zagrebu: „Koncept učeništva među crkvama reformacijske baštine u Hrvatskoj“.

[2] Vidi Fitzmyer 1981, 1:244-251; Johnson 2011, 96-105.

[3] Također vrijedi imati na umu i druge čimbenike, poput uloge objave, Svetoga Duha i srca.

[4] Za svoje komentare na Lk 4,16-30 koristim izvadak iz mog komentara: Cukrowski 2009, 795.

[5] Za Isusov primjer vidite također mali Lukin dodatak u 6,20–8,3 (materijal za poučavanje) i njegov veliki dodatak u 9,51–18,14 (putna pripovijest); primijetite također da se u ovom dijelu javljaju 23 od 33 prispodobe u Luki.

[6] O oponašanju Boga, vidi: Lev 19,2; 20,7.26; 21,8 (svet); Mt 5,48; Ef 5,1.

[7] Oponašanje Boga vjerojatno se podrazumijeva u opisu Boga kao Boga milosti (1,50.54.58.72.78). Vidi također slike milostivoga Boga u sljedećim odlomcima: 1) Bog kao vlasnik vinograda (13,8; primijetite izraze o čekanju godinu dana); 2) Bog organizira gozbu (14,17.21.23; primijetite tri pozivnice); i 3) Bog je otac pun milosti (15,20-23; primijetite specifično izražavanje o tome kako se otac sažalio, kao i njegovo milostivo ponašanje i obilno darivanje). Po pitanju milosti, usporedite Samarijančev primjer milosrđa (10,33; „iskaza milosrđe“ u 10,37). Vidite također izraz „dostojan zvati se sinom tvojim“ u Luki 15,19.21.

[8] Talbert 1985, 71-73 spominje primjere u Luki 8-11, 22 i 24, kao i u nekim odlomcima u Djelima.

[9] Ostali učenici također primaju pouku (npr. 6,17; 19,37-39).

[10] Vidi sljedeće primjere o poslušnosti: Marija (1,38); pastiri (2,15); Isus (2,51); „Što nam je dakle činiti?“ (3,10.12.14); Petar, „na tvoju riječ“ (5,5); Levi, „Pođi za mnom“ (5,27-28; usp. 5,11); svako se stablo po svom plodu poznaje (6,44); djela proizlaze iz srca (6,45; 6,47); slušaj i vrši (8,15.21; 11,28); važnije stvari: pravednost i ljubav Božja (11,42).

[11] Dvanaest glagola: αἰτέω (5x), ἀνθομολογέομαι (1x), βοάω (1x), δέομαι (3x), ἐξομολογέομαι (1x), εὐλογέω (7x), εὐχαριστέω (3x), ζητέω (2x), κρούω (2x), λέγω (1x), προσεύχομαι (19x), φωνέω (1x). Tri imenice: ἀναίδεια, ἡ (1x), δέησις, ἡ (3x), προσευχή, ἡ (3x). Druge mogućnosti podrazumijevaju sljedeće riječi: αἰνέω, δοξάζω, χαίρω; αἶνος, δόξα, χάρα.

Odlomci o molitvi: 1,10.13.64; 2,28.37.38; 3,21; 5,16.33; 6,12(2x).28; 9,16.18.28.29; 10,2.21; 11,1(2x).2.8.9(3x).10(3x).11.12.13; 18,1.7.10.11(2x); 19,46; 20,47; 21,36; 22,17.19.32.40.41.44.45.46; 23,34.46; 24,30.50.51.53.

[12] Isus poučava o molitvi u dva odvojena odlomka (11,1-13; 18,1-14). U ovim poukama, Luka nam daje uzor molitve (11,1-4), naglašava važnost ustrajnosti u molitvi (11,5-8; 18,1-8), opisuje Božju želju da blagoslovi onoga koji se moli (11,9-13) te upozorava da onaj koji se moli treba imati ispravan stav (18,9-14; 20,47). Isus nudi različite vrste molitve. Moli za sebe, kao što smo vidjeli u gornjim primjerima. No isto moli za Petra i osnaženje drugih učenika (22,31-34). Nadalje, Luka pokazuje da Isus u molitvi zahvaljuje Bogu za hranu (9,16; 22,19; 24,28-30) i za napredak kraljevstva (10,21-22). U svim ovim odlomcima Luka naglašava važnost molitve u životu Isusova sljedbenika.

[13] Primijetite također ulogu štovanja/euharistije (24,31.35b).

[14] Primjerice, možete vidjeti kako opisi Stjepana (Dj 7) i Pavla (Dj 20) odražavaju Isusov život. Vidi: Johnson 1992, 114-144, 359-368.

References

 

Cukrowski, Kenneth L. 2009. “Luke.” U: The Transforming Word, general editor Mark W. Hamilton,. p. 789-824. . Abilene, TX: Abilene Christian University Press.;

 

Fitzmyer, Joseph. 1981. The Gospel According to Luke (I-IX). The Anchor Bible. 28 :(Garden City, NY). Doubleday.

 

Johnson, Luke Timothy. 1992. The Acts of the Apostles. SP 5;. Collegeville, MN: Liturgical Press.;

 

Johnson, Luke Timothy. 2011. Prophetic Jesus, Prophetic Church: The Challenge of Luke-Acts to Contemporary Christians. Grand Rapids, MI: Eerdmans.;

 

Meeks, Wayne A. 1993. The Origins of Christian Morality: The First Two Centuries. New Haven: Yale University Press.;

 

Talbert, Charles. 1985. “Discipleship in Luke-Acts.”U: Discipleship in the New Testament. ed. Fernando F. Segovia, , editor. p. 62–75. Philadelphia: Fortress.;


This display is generated from NISO JATS XML with jats-html.xsl. The XSLT engine is libxslt.