Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.31664/zu.2024.115.06
Globalni modeli ekstraktivizma: primeri kritičkih refleksija umetnika
Zoran Erić
orcid.org/0009-0007-9637-235X
; Institut za filozofiju i društvenu teoriju, Univerzitet u Beogradu, Beograd, Srbija
Sažetak
Rad u uvodnom delu daje kratak pregled genealogije pojma ekstraktivizma i njegova recentna tumačenja u proširenom kontekstu novih geopolitičkih konstelacija. U teorijskoj diskusiji razmatra se Marxov pojam ekstraktivnih industrija i distinkcija između aproprijacije, shvaćene kao osnove svih oblika svojine i načina proizvodnje, i posebnih oblika aproprijacije, kao što su eksproprijacija radi profita, karakteristična za kapitalizam. Marxove teze sučeljavaju se i preispituju kroz prizmu predstavnika američkog talasa ekosocijalizma Johna Bellamyja Fostera. Osvrt na aktivističke pokrete koji se javljaju širom sveta u borbi protiv različitih vidova i posledica ekstraktivističkog kapitalizma i neokolonijalnizma uvodi središnja razmatranja o umetničkim praksama koje se bave ekološkim temama. U drugom delu rada analiziraju se umetničke pozicije koje razobličujući i kritikujući mehanizme globalnog ekstraktivizma, koji proizvodi ekocide i ugrožava različite zajednice u brojnim zemljama sveta, nadasve Globalnog juga, nude modele saradnje s tim zajednicama, osmišljavaju drugačije vidove iskazivanja solidarnosti i umrežavanja. Pri tome, svojim radovima i istraživanjima, umetnici čije se prakse i primeri razmatraju, posebno ukazuju i na samokolonizujuću politiku korumpiranih režima koji resurse svojih zemalja nude korporacijama uz koncesije, ne obazirući se na potencijalne ekološke katastrofe koje njihove teritorije pretvaraju u zone žrtvovanja s velikim posledicama po lokalni ekosistem.
Ključne riječi
ekstraktivizam; kolonijalizam; kapitalizam; marksizam; savremena umetnost; ekološki aktivizam
Hrčak ID:
335504
URI
Datum izdavanja:
1.12.2024.
Posjeta: 230 *