Izvorni znanstveni članak
KRIZA EUROPSKOGA OBRAZOVANJA I ZADAĆA PRAKTIČNE FILOZOFIJE
Ivan Čehok
; Filozofski fakultet, Zagreb
Sažetak
Učlanku autor s filozofskoga stajališta razmatra krizu europskoga
obrazovanja. Najprije pokazuje da kriza nije samo stanje
u kojemu se čovjek nalazi, već da ono danas sve više postaje
najznačajniji izvor filozofskoga i znanstvenoga mišljenja. O krizi
obrazovanja intenzivnije se govori i raspravlja usporedo s prvim
nalazima krize europskih znanosti i kulture, kako su je prikazali
Nietzsche, Husserl i Scheler. Na temelju razmatranja nekih
postavki koje su se pojavile u to doba, napose novokantovskoga
utemeljenja pedagogije, autor ističe tri ključne značajke krize
obrazovanja, a treću značajku posebno sagledava u kontekstu
praktične filozofije, odnosno duhovnih znanosti. Riječ je o razdvajanju
obrazovnih sadržaja, o rascjepkanosti znanja, o zanemarivanju
transcendentalno-kategorijalnih uvjeta spoznaje te o
korjenitome razlikovanju obrazovanja i odgoja. Zadaća je praktične
filozofije da krizu obrazovanja protumači kao izazov filozofskoga
mišljenja, kao način da se ustanovljene paradigme
znanstvenoga mišljenja dovedu u pitanje te da se traga za novim
paradigmama spoznaje i djelovanja. Shvatimo li obrazovanje u
tome smislu, tada će ono doista ispuniti svoju novovjekovnu zadaću
- samoispunjenje čovjeka i izgradnja prosvjećene ili znanstvene
zajednice.
Ključne riječi
Hrčak ID:
32197
URI
Datum izdavanja:
1.1.1996.
Posjeta: 2.560 *