Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Modeli odrednica građanstva kod mladih

Vladimir Vujčić ; Fakultet političkih znanosti,Sveučilište u Zagrebu,Zagreb,Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 224 Kb

str. 197-224

preuzimanja: 613

citiraj


Sažetak

U članku se istražuju odrednice (izvori) građanske svijesti i prakse građanstva među mladima (srednjoškolcima) u Hrvatskoj. U istraživanju je primijenjena složena metodologija za definiranje indeksa građanske svijesti i prakse građanstva (faktorske analize itd.), a nakon toga primijenjena su dva modela analize (strukturalni i funkcionalni) izvora navedenih dimenzija građanstva. Istraživanje je pokazalo da postoji određena funkcionalna povezanost u svim modelima analize između dimenzija svijesti i prakse mladih (srednjoškolaca),osim za prosvjedno djelovanje i političku oleranciju. Zanimljivo je da se politička tolerancija ne može objasniti razvojem različitih dimenzija građanske svijesti učenika.To bi moglo značiti da se ona kod mladih razvija kao modus vivendi u društvu, a ne kao osmišljeno razumijevanje svijesti o ljudskim pravima i demokratskim normama. Dalje je pokazano da spol učenika i “školsko učenje” (zadaci odgoja) daju važan doprinos razvoju dimenzija građanske svijesti, ali ne i prakse građanstva, dok SES-učenika i “školska klima”
imaju važan utjecaj na razvoj dimenzija prakse građanstva. To znači da školski uvjeti djeluju diferencirano na razvoj različitih dimenzija građanstva kod učenika. Taj rezultat na određen način razjašnjava uočenu dilemu u literaturi oko utjecaja školske klime. Jasno je
da bi ova istraživanja trebalo nastaviti i još sustavnije razraditi školske uvjete i neke druge strukturalne karakteristike mladih.

Ključne riječi

Hrčak ID:

35825

URI

https://hrcak.srce.hr/35825

Datum izdavanja:

1.3.2005.

Posjeta: 1.310 *