Skoči na glavni sadržaj

Pregledni rad

MOGUĆNOSTI PRIMJENE TEHNIKA TERMINSKOG TRGOVANJA NA PODRUČJU TURIZMA

Ivo Šperanda ; Dubrovačke ljetne igre, Dubrovnik, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 1.076 Kb

str. 135-149

preuzimanja: 1.832

citiraj


Sažetak

Proces uključivanja poduzeća u međunarodno poslovanje postao je neminovan i nezaustavljiv, međutim, zbog promjena čimbenika međunarodnog poslovanja, klasični oblici poslovnih odnosa više ne odgovaraju novonastalim prilikama i odnosima. Na novu dinamiku tržišnih odnosa i na sve veći stupanj rizika i nesigurnosti moderna poduzeća reagiraju strategijama osiguranja i podjele rizika. Članak predstavlja pokušaj ukazivanja na mogućnosti ublažavanja, ako već ne izbjegavanja, dijela rizika kojima su izvrgnuta poduzeća iz turističke branše u Hrvatskoj. Naime, trgovanje terminskim ugovorima kao vrlo sofisticiran oblik međunarodne trgovine jedan je od najdinamičnijih oblika razmjene koji je u neprestanom zamahu (bez obzira na povremene posrtaje) od početka sedamdesetih godina prošlog stoljeća. Korištenje terminskih tržišta omogućava raznim poslovnim subjektima ostvarivanje brojnih prednosti među kojima se ističe neutralizacija i robnih i financijskih rizika u poslovanju. Nažalost, u Hrvatskoj terminska trgovina ne postoji, a i vrlo mali broj hrvatskih poduzeća sudjeluje na svjetskim burzama s takvim oblikom trgovine. S druge strane turizam, kao glavna pokretačka poluga našeg gospodarstva, ima dvije bitne karakteristike: izloženost raznovrsnim rizicima i nisku profitabilnost, što jasno ukazuje na visoku osjetljivost ove djelatnosti. Nagle i teško predvidljive promjene intervalutarnih tečajeva, cijena goriva, cijena prijevoza i sl. bitno utječu na krhke bilance naših (i ne samo naših) turističkih poduzeća. U radu su ukratko opisane glavne strategije trgovanja na svjetskim terminskim tržištima i pokazano je na jednom hipotetskom primjeru turističkog aranžmana koje su sve prednosti i koristi hedginga kao glavne strategije zaštite od rizika. Kao konačan zaključak i sukus ovog rada nameće se teza da bi hedging trebao prednjačiti u nužnim aktivnostima naših turističkih tvrtki na svjetskim terminskim tržištima.

Ključne riječi

terminsko trgovanje; turizam; tehnike terminskog trgovanja; terminsko tržište; terminski ugovori

Hrčak ID:

38556

URI

https://hrcak.srce.hr/38556

Datum izdavanja:

30.12.2008.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 2.896 *