Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

ANALIZA ODNOSA BRZINE OBRADBE PODATAKA, RAZUMIJEVANJA PROČITANOG I ŠKOLSKOG USPJEHA U UČENIKA NIŽIH RAZREDA OSNOVNE ŠKOLE

Mislav Stjepan ŽEBEC ; Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb
Marija ŠAKIĆ ; Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb
Marina KOTRLA TOPIĆ ; Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb


Puni tekst: hrvatski pdf 215 Kb

verzije

str. 763-784

preuzimanja: 2.640

citiraj


Sažetak

Cilj je istraživanja sustavna analiza odnosa brzine obradbe
podataka (BOP), razumijevanja pročitanog i školskog uspjeha iz
triju nastavnih predmeta u učenika nižih razreda osnovne škole.
U istraživanju se kod 2101 učenika osnovnih škola u Hrvatskoj
procjenjivao BOP, razumijevanje pročitanog i znanje iz hrvatskog
jezika, matematike te prirode i društva. Rezultati pokazuju da su
BOP, razumijevanje pročitanog i školski uspjeh umjereno
pozitivno povezani, pri čemu su najmanje korelacije BOP-a s
razumijevanjem pročitanog, a najveće znanja iz prirode i društva
s BOP-om i razumijevanjem pročitanog. Dodatno je potvrđeno
da se te povezanosti ne mijenjaju s uzrastom. Regresijske analize
pokazuju da se pomoću samo jedne osnovne kognitivne
sposobnosti i vještine može objasniti od 12,6 do 28% varijance
školskog uspjeha. Dodatne usporedbe koeficijenata multiple
korelacije i β-pondera pokazale su da BOP i razumijevanje
pročitanog jednako uspješno predviđaju postignuće na svim
promatranim uzrastima i testovima znanja. Važnost pojedinoga
prediktora uglavnom se ne mijenja sa školskim uzrastom, a BOP
i razumijevanje pročitanog jednako su dobri prediktori znanja iz
različitih predmeta. Rezultati su analizirani u okviru modela
čitanja i kognitivnih sposobnosti te su razmotrene praktične
implikacije za razvoj obrazovnog sustava.

Ključne riječi

brzina obradbe podataka; razumijevanje pročitanog; školski uspjeh

Hrčak ID:

42598

URI

https://hrcak.srce.hr/42598

Datum izdavanja:

30.10.2009.

Podaci na drugim jezicima: engleski njemački

Posjeta: 4.147 *