Izvorni znanstveni članak
ANALIZA ODNOSA BRZINE OBRADBE PODATAKA, RAZUMIJEVANJA PROČITANOG I ŠKOLSKOG USPJEHA U UČENIKA NIŽIH RAZREDA OSNOVNE ŠKOLE
Mislav Stjepan ŽEBEC
; Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb
Marija ŠAKIĆ
; Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb
Marina KOTRLA TOPIĆ
; Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb
Sažetak
Cilj je istraživanja sustavna analiza odnosa brzine obradbe
podataka (BOP), razumijevanja pročitanog i školskog uspjeha iz
triju nastavnih predmeta u učenika nižih razreda osnovne škole.
U istraživanju se kod 2101 učenika osnovnih škola u Hrvatskoj
procjenjivao BOP, razumijevanje pročitanog i znanje iz hrvatskog
jezika, matematike te prirode i društva. Rezultati pokazuju da su
BOP, razumijevanje pročitanog i školski uspjeh umjereno
pozitivno povezani, pri čemu su najmanje korelacije BOP-a s
razumijevanjem pročitanog, a najveće znanja iz prirode i društva
s BOP-om i razumijevanjem pročitanog. Dodatno je potvrđeno
da se te povezanosti ne mijenjaju s uzrastom. Regresijske analize
pokazuju da se pomoću samo jedne osnovne kognitivne
sposobnosti i vještine može objasniti od 12,6 do 28% varijance
školskog uspjeha. Dodatne usporedbe koeficijenata multiple
korelacije i β-pondera pokazale su da BOP i razumijevanje
pročitanog jednako uspješno predviđaju postignuće na svim
promatranim uzrastima i testovima znanja. Važnost pojedinoga
prediktora uglavnom se ne mijenja sa školskim uzrastom, a BOP
i razumijevanje pročitanog jednako su dobri prediktori znanja iz
različitih predmeta. Rezultati su analizirani u okviru modela
čitanja i kognitivnih sposobnosti te su razmotrene praktične
implikacije za razvoj obrazovnog sustava.
Ključne riječi
brzina obradbe podataka; razumijevanje pročitanog; školski uspjeh
Hrčak ID:
42598
URI
Datum izdavanja:
30.10.2009.
Posjeta: 4.743 *