Skip to the main content

Original scientific paper

Izostanak agresivnih i nasilnih definirajućih obilježja u opisima uspješnih i idealnih učitelja

Željko Rački orcid id orcid.org/0000-0001-8478-4698 ; University of Osijek, Faculty of Education
Marija Sablić orcid id orcid.org/0000-0002-6750-4364 ; University of Osijek, Faculty of Education
Ivana Sekol ; University of Osijek, Faculty of Education


Full text: croatian pdf 450 Kb

page 653-676

downloads: 675

cite


Abstract

Nasilje u odgojno-obrazovnom sustavu ne mora izvirati iz vršnjačkih, već i iz odnosa učenika s odgojno-obrazovnim djelatnicima. Učitelji koji su agresivni, grubi, hladni, koji galame, vrijeđaju, ismijavaju, diskriminiraju i favoriziraju, podcjenjuju, isključuju, tračaju, utjeruju strah i slično zapravo pokazuju agresivno odnosno nasilno ponašanje usmjereno protiv trenutne i dugoročne dobrobiti učenika. Cilj je ovoga istraživanja ispitati učestalost takva ponašanja u opisima defi nirajućih obilježja kvalitetnih, uspješnih i idealnih učitelja, odnosno obilježja neuspješnih i nekvalitetnih učitelja. Sudionici su bili polaznici pedagoško psihološke i didaktičkometodičke izobrazbe nastavnika u Osijeku, Slavonskom Brodu i Koprivnici (N = 119) te studenti 3. godine Učiteljskoga studija u Slavonskom Brodu (N = 41). Sudionici su se prisjetili triju kvalitetnih, uspješnih, odnosno po osobnom sudu idealnih učitelja/-ica koji/-e su im predavali tijekom dosadašnjeg obrazovanja te su u obrazac upisali obilježja koja te učitelje najbolje opisuju. Isto su učinili za tri neuspješna i nekvalitetna učitelja. Prikupljeno je 145 pozitivnih obilježja (pridjeva), s ukupnom frekvencijom od 1120 navoda, te 174 negativnih obilježja, s ukupnom frekvencijom od 770 navoda. Konsenzusna tematska područja obilježja učitelja (inteligencija i kreativnost, karakter i moralnost, emocionalna kompetentnost, metodička kompetentnost) i faktorski razvrstani hrvatski bipolarni markeri petofaktorskog modela ličnosti poslužili su kao dvaokvira pri obradi podataka. Znakovit je potpun izostanak agresivnih ili nasilnih obilježja u opisima idealnih učitelja te njihova prisutnost u nekvalitetnih i neuspješnih učitelja. Dobiveni su nalazi interpretirani u skladu s profesionalnim zahtjevima i sukladnosti konstelacije ličnosti odgojno-obrazovnih djelatnika (ugodna i otvorena, metodički i emocionalno kompetentna, moralna osoba) s metodičkom uspješnosti i optimalnim postizanjem odgojno-obrazovnih ciljeva te zaštitom učenika.

Keywords

učitelji; nasilje u školi; metodička uspješnost

Hrčak ID:

136117

URI

https://hrcak.srce.hr/136117

Publication date:

11.3.2015.

Article data in other languages: english

Visits: 1.609 *