Izvorni znanstveni članak
Izostanak agresivnih i nasilnih definirajućih obilježja u opisima uspješnih i idealnih učitelja
Željko Rački
orcid.org/0000-0001-8478-4698
; Sveučilište u Osijeku, Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti
Marija Sablić
orcid.org/0000-0002-6750-4364
; Sveučilište u Osijeku, Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti
Ivana Sekol
; Sveučilište u Osijeku, Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti
Sažetak
Nasilje u odgojno-obrazovnom sustavu ne mora izvirati iz vršnjačkih, već i iz odnosa učenika s odgojno-obrazovnim djelatnicima. Učitelji koji su agresivni, grubi, hladni, koji galame, vrijeđaju, ismijavaju, diskriminiraju i favoriziraju, podcjenjuju, isključuju, tračaju, utjeruju strah i slično zapravo pokazuju agresivno odnosno nasilno ponašanje usmjereno protiv trenutne i dugoročne dobrobiti učenika. Cilj je ovoga istraživanja ispitati učestalost takva ponašanja u opisima defi nirajućih obilježja kvalitetnih, uspješnih i idealnih učitelja, odnosno obilježja neuspješnih i nekvalitetnih učitelja. Sudionici su bili polaznici pedagoško psihološke i didaktičkometodičke izobrazbe nastavnika u Osijeku, Slavonskom Brodu i Koprivnici (N = 119) te studenti 3. godine Učiteljskoga studija u Slavonskom Brodu (N = 41). Sudionici su se prisjetili triju kvalitetnih, uspješnih, odnosno po osobnom sudu idealnih učitelja/-ica koji/-e su im predavali tijekom dosadašnjeg obrazovanja te su u obrazac upisali obilježja koja te učitelje najbolje opisuju. Isto su učinili za tri neuspješna i nekvalitetna učitelja. Prikupljeno je 145 pozitivnih obilježja (pridjeva), s ukupnom frekvencijom od 1120 navoda, te 174 negativnih obilježja, s ukupnom frekvencijom od 770 navoda. Konsenzusna tematska područja obilježja učitelja (inteligencija i kreativnost, karakter i moralnost, emocionalna kompetentnost, metodička kompetentnost) i faktorski razvrstani hrvatski bipolarni markeri petofaktorskog modela ličnosti poslužili su kao dvaokvira pri obradi podataka. Znakovit je potpun izostanak agresivnih ili nasilnih obilježja u opisima idealnih učitelja te njihova prisutnost u nekvalitetnih i neuspješnih učitelja. Dobiveni su nalazi interpretirani u skladu s profesionalnim zahtjevima i sukladnosti konstelacije ličnosti odgojno-obrazovnih djelatnika (ugodna i otvorena, metodički i emocionalno kompetentna, moralna osoba) s metodičkom uspješnosti i optimalnim postizanjem odgojno-obrazovnih ciljeva te zaštitom učenika.
Ključne riječi
učitelji; nasilje u školi; metodička uspješnost
Hrčak ID:
136117
URI
Datum izdavanja:
11.3.2015.
Posjeta: 2.076 *