Skip to the main content

Review article

Potreba i mogućnost odgoja očima pedagoške antropologije

Marko Pranjić orcid id orcid.org/0000-0001-7072-0300 ; University Department for Croatian Studies of University of Zagreb, Zagreb, Croatia


Full text: croatian pdf 409 Kb

page 301-322

downloads: 286

cite

Full text: english pdf 409 Kb

page 323-323

downloads: 498

cite


Abstract

Krenuvši u svom razmišljanju od čovjekove potrebe i mogućnosti odgoja kao središta pedagoške teorije i odgojne prakse, autor elaborira doprinos drugih znanosti koje se isto tako ali svojom znanstvenom metodologijom bave istraživanjem ljudskoga bića. Riječ je prvenstveno o prirodoslovnim i humanističkim znanostima. Na taj način ne želi se pustiti iz vida sve ono što su i te znanosti namrle kao novinu, a od vitalnog su značenja za cjelovito poimanje čovjeka. Autor se pritom koristi načelom interdisciplinarnosti koje je jako prisutno kod suvremenih pedagogijskih znalaca, dosljedno ugrađujući u svoju pedagošku misao ta iznašašća, odmah ukazuje i na njihovu pedagošku perspektivu u smislu da ono što nije genetski naslijeđeno, a specifično je za čovjeka, podliježe mogućnosti i potrebi učenja čime se uvelike bave odgojne znanosti kao svojim specifičnim „predmetom“ istraživanja. Rezultati tih znanosti u ovom istraživanju služe kao svojevrsna propedeutika pedagoškoj teoriji i na nju naslonjenoj odgojnoj praksi. Tako učenje specifičnih ljudskih ponašanja kao što su: uspravno hodanje, govor, mišljenje, upravljanje ponašanjem, ovladavanja okolinom te vještina korištenje vlastitih organa, odnosno učenje ljudskih načina življenja otvorena prema svijetu, jesu nešto s čim čovjek ne dolazi na svijet nego stječe kroz proces odgoja i obrazovanja. Kolikogod su ove ideje „predmet“ svih odgojnih znanosti, ovdje je ipak naglasak stavljen na zasebnu pedagošku disciplinu kojoj je to još svojstvenije, bliže i specifičnije, naime, pedagošku antropologiju koju se sagledava kroz prizmu ljudskih dubinskih pitanja što nastaju u pojedinim, reklo bi se, privilegiranim ljudskim situacijama, kao što su: čuđenje i divljenje, frustracija i razočaranje te iskustvo negativnoga i ispraznosti, odnosno razmatranjem korijena antropoloških pitanja gdje se posebno spominje iskustvo slobode koje uključuje osobnu odgovornost, personalni odnos prema drugim ljudima te potrebu za pronalaskom općeg smisla ljudskog postojanja.

Keywords

humanističke znanosti; mogućnost odgoja; pedagoška antropologija; potreba odgoja; prirodoslovne znanosti

Hrčak ID:

177995

URI

https://hrcak.srce.hr/177995

Publication date:

16.6.2016.

Article data in other languages: english

Visits: 1.553 *