Skip to the main content

Original scientific paper

https://doi.org/10.21464/sp32209

Schopenhauerova intertekstualnost u romanu Čovjek zvijer Émilea Zole

Daniela Ćurko ; Université de Zadar, Obala Petra Krešimira IV/2, HR–23000 Zadar


Full text: croatian pdf 514 Kb

page 401-420

downloads: 1.169

cite

Full text: english pdf 514 Kb

page 401-420

downloads: 445

cite

Full text: french pdf 514 Kb

page 401-420

downloads: 304

cite

Full text: german pdf 514 Kb

page 401-420

downloads: 266

cite


Abstract

Članak analizira Schopenhauerovu intertekstualnost u Zolinom romanu Čovjek zvijer, počevši od analize Schopenhauerovih tema patnje i dosade. Drugi dio proučava iracionalnost čovjeka jer gotovo svakim likom ovog romana vladaju instinkti. Nalazimo da je ta vizija bliska onoj Schopenhauerovoj, prema kojoj čovjeka vidi kao marionetu slijepe Volje. Uostalom Zola i sam, u II. poglavlju romana, poseže za metaforom bliskog značenja – dok junak Jacques Lantier promatra Grandmorinove ostatke, zaključuje da je čovjek tek »slomljeni lutak«. Naposljetku, proučavamo Zolinu metafizičku viziju jednog iracionalnog svijeta, koju simbolizira završni prizor u romanu – prizor vlaka koji, punom brzinom, juri kroz tminu, bez vozača i bez mehaničara. Ne zna se kud juri taj pomahnitali vlak, no očigledno hita skoroj i neminovnoj katastrofi. Tu sliku povezujemo sa Schopenhauerovom usporedbom svijeta sa strojem, figurom koja znači spregu determinizma i slučaja, pri čemu determinizam vlada pojavnim svijetom, dakle svijetom kao predodžbom, dok slučaj proizlazi iz činjenice da je Volja, koja nema cilja, i slijepa i slobodna.

Keywords

Émile Zola; Čovjek zvijer; Arthur Schopenhauer; intertekstualnost; patnja; dosada; iracionalnost; iracionalnost svijeta

Hrčak ID:

200284

URI

https://hrcak.srce.hr/200284

Publication date:

30.4.2018.

Article data in other languages: english french german

Visits: 4.486 *